1 maja dowódca Marynarki Wojennej Malezji poinformował, że Ministerstwo Obrony tego kraju uruchamia program zakupu nowych wielozadaniowych śmigłowców pokładowych, które m.in. zastąpią obecnie eksploatowane Leonardo Super Lynx Mk 300.
Zakupione w 1999 roku, w liczbie sześciu egzemplarzy, wiropłaty zostały dostarczone do Malezji w latach 2003-2004. Obecnie spośród nich w linii znajdują się cztery. Dwa pozostałe zostały zakonserwowane ze względu na brak odpowiedniej liczby części zamiennych. Ze względów operacyjnych taka liczba dostępnych maszyn jest niewystarczająca, a dodatkowo mowa o długim okresie eksploatacji w trudnych warunkach morskich.
Jak wskazuje dowódca floty, obecnie władze rozważają nad rozwiązaniami zakupu. Poza zamówieniem fabrycznie nowych wiropłatów decydenci w Kuala Lumpur rozważają także leasing sprzętu – tego typu rozwiązania zastosowano już w strukturach malezyjskich sił zbrojnych (m.in. trzy AW139 wykorzystywane przez lotnictwo morskie). Wśród potencjalnych dostawców fabrycznie nowych śmigłowców wymienia się, tradycyjnie, dwóch głównych rywali – amerykańską korporację Lockheed Martin (MH-60R Seahawk) oraz europejski koncern Leonard (AW159 Wildcat). Co należy podkreślić, europejski producent uruchamia (ponownie) linię montażu ostatecznego swojego produktu, gdyż udało się podpisać kontrakt (na przełomie 2022 i 2023 roku) z nieujawnionym klientem w Afryce Północnej na trzy egzemplarze.
Obecnie Marynarka Wojenna Malezji dysponuje rosnącą liczbą okrętów z lądowiskami dla wielozadaniowych śmigłowców pokładowych. Mowa tu o fregatach typu Lekiu, korwetach typu Kasturi, okrętach patrolowych typu Kedah oraz budowanych fregatach typu Maharaja Lela. Poza siłami eskortowymi w linii znajdują się m.in. dwa okręty logistyczne typu Sri Indera Sakti.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu