Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Cięcie stali do budowy kolejnej fregaty typu 26

4 kwietnia w stoczni BAE Systems w Govan koło Glasgow położono stępkę fregaty HMS Birmingham, kolejnej jednostki typu 26 City budowanej dla Royal Navy. Cyfra „cztery” przylgnęła do niej z kilku powodów.

Czwartego dnia czwartego miesiąca rozpoczęto cięcie blach do produkcji czwartej fregaty typu 26. Birmingham jest przy tym pierwszym okrętem z drugiej serii (pozostałe to przyszłe HMS Sheffield, HMS Newcastle, HMS Edinburgh i HMS London), które uzupełnią pierwszą trójkę: HMS Glasgow, HMS Cardiff i HMS Belfast, będące w budowie. Prototypową Glasgow zwodowano dokładnie cztery miesiące wcześniej. Będzie to też czwarty okręt Royal Navy o nazwie Birmingham. Pierwsze dwa były krążownikami lekkimi, które służyły odpowiednio podczas I i II wojen światowych. Jeden walczył pod Helgolandem, Dogger Bank i Jutlandią i służył na całym świecie do początku lat 30. Potem zastąpiła go jednostka typu Town, która służyła na całym świecie i została złomowana w 1960 roku. Najnowszy Birmingham był niszczycielem typu 42, który dołączył do floty w 1976 roku. W przeciwieństwie do innych okrętów swojego typu, nie brał udziału w konflikcie o Falklandy, ale został wysłany na południe w ramach operacji utrzymania pokoju wokół wysp po jego zakończeniu. Inne zadania pokojowe obejmowały Adriatyk, ochronę żeglugi w Zatoce Perskiej podczas „wojen tankowców” oraz ewakuację Brytyjczyków i uprawnionych cywilów z Albanii w 1997 roku. W 1999 roku niszczyciel spisano z listy floty i sprzedano do rozbiórki w 2000 roku.

Ministerstwo Obrony Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zawarło 2 lipca 2017 roku umowę z BAE Systems na pierwszą partię trzech jednostek za 3,7 mld GBP, zaś niespełna trzy tygodnie później rozpoczęto cięcie blach do budowy HMS Glasgow. Drugi okręt, przyszły HMS Cardiff, jest budowany od 14 sierpnia 2019 roku, zaś stępkę trzeciego – HMS Belfast – położono 29 czerwca 2021 roku.
Natomiast w listopadzie ubiegłego roku Ministerstwo Obrony przyznało BAE Systems kontrakt o wartości 4,2 mld GBP na budowę kolejnych pięciu fregat typu 26 City dla Royal Navy. Dzięki doświadczeniu zdobytemu przy budowie pierwszej partii fregat oraz ulepszonej infrastrukturze montażowej - w tym nowej, krytej hali - HMS Birmingham i cztery okręty typu 26 powstaną za około dwie trzecie kosztów początkowej trójki, a także będą szybciej zbudowane i dostarczone flocie. Oczekuje się, że będą służyły przez co najmniej 25 lat, dzięki czemu seria „dociągnie” do lat 60.

Fregaty typu 26 (City) będą wypierały 6900 ton, miały długość 159,9 m, a napęd w układzie CODLOG pozwoli je rozpędzić do 26 węzłów. Załoga będzie nieliczna – 118 ludzi, ale miejsc przewidziano dla około 200. City będą służyły przede wszystkim do walki podwodnej. Otrzymają one sonary holowane typu 2087 i kadłubowe typu 2150, wyrzutnie torped i dwa śmigłowce Leonardo AW101 Merlin do tych samych zadań. Poza tym uzbrojenie obejmie system przeciwlotniczy MBDA Sea Ceptor z 48 pociskami, wyrzutnię pionową Lockheed Martin Mk 41 VLS do pocisków manewrujących Raytheon BGM-109 Tomahawk, pociski przeciwokrętowe Kongsberg NSM, 127 mm armatę Mk 45 Mod 4 z nowym automatem ładowania, dwie 30 mm armaty DS30M Mk 2 i dwa 20 mm systemy Phalanx Mk 15 Block I.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc