Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Emiracko-izraelski nawodny bezzałogowiec 170 M-Detector na IDEX & NAVDEX 2023

Bezzałogowiec 170 M-Detector – dobrze widoczne zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia, nad nim zespół czujników optoelektronicznych, a powyżej niego dwuantenowy czujnik radiolokacyjny – identyczny zestaw jest skierowany na rufę. Na szczycie masztu zamontowana jest stacja optoelektroniczna z dookólnym polem obserwacji. Fot. Edge.

Na rozpoczętym 20 lutego salonie uzbrojenia IDEX & NAVDEX 2023 w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich Abu Zabi, lokalne państwowe spółki Edge i ADSB oraz izraelska państwowa korporacja Israel Aerospace Industries prezentują wspólnie bezzałogową jednostkę pływającą 170 M-Detector.

Jak donosi izraelski portal informacyjny Israel National News, po raz pierwszy w historii firma z Izraela wspólnie z podmiotami przemysłowymi ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich prezentują bezzałogowiec – w tym przypadku nawodny – który zarazem bierze udział w tzw. pokazach dynamicznych na akwenie w pobliżu zespołu wystawienniczego, gdzie odbywa się IDEX 2023, a dokładniej jego morska część, czyli salon NAVDEX, odbywający się równolegle. Organizatorzy NAVDEX zadbali, żeby przynajmniej częściowo był to salon z prawdziwymi jednostkami pływającymi, z pokazami na wodzie itd., a nie tylko impreza „modelarska”.

Według informacji przekazanych przez Israel National News pokazany bezzałogowiec 170 M-Detector jest wyposażony w różne pokładowe systemy zadaniowe, m.in. stację hydrolokacyjną, systemy nawodnej obserwacji technicznej i inne „czujniki”. Na zdjęciach widać, że bezzałgowiec uzbrojono w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z 12,7 mm wkm M2, wyposażone w zintegrowany wielokanałowy system celowniczy produkcji Israel Aerospace Industries. Izraelska firma zapewne odpowiada za większość, jeśli nie całą, elektroniki pokładowej z widocznymi na zdjęciach czujnikami, m.in. głowicą optoelektroniczną czy systemy radiolokacyjny z optoelektronicznym. Całość powyższego wyposażenia jest zintegrowana w ramach zunifikowanego systemu dowodzenia i kierowania, a przez to „częściowo lub w pełni” nie wymagają ingerencji operatora. Można założyć, że w razie potrzeby 170 M-Detector będzie jednostką opcjonalnie załogową. Samą „platformę” dostarcza strona emiracka – firma Abu Dhabi Ship Building (ASDB), czyli spółka zależna firmy Edge (zapis oficjalnie stylizowany na akronim EDGE), skupiającej 25 różnych firm branży zbrojeniowej lub specjalnej. Według danych podawanych przez ADSB, 170 M-Detector ma 17,4 m długości całkowitej kadłuba, 4,2 m szerokości całkowitej i ok. 0,85 m zanurzenia, a napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne o mocy 900 KM każdy uzupełnione przez napęd elektryczny o nieujawnionej mocy. Ten drugi zapewnia czterogodzinną „cichą” pracę jednostki, natomiast Diesle maksymalną prędkość marszową 40 w. 170 M-Detector ma wypełniać szereg misji, zapewne głównie na wodach przybrzeżnych, m.in.: zadania patrolowe (ochrona granic, akwenów, infrastruktury morskiej i portowej), a także walka przeciwminowa, walka przeciwpodwodna (wykrywanie okrętów podwodnych), funkcja nosiciela bezzałogowych systemów powietrznych. Pokazany w tym roku nawodny bezzałogowiec to wynik umowy zawartej między Edge i IAI w 2021 r.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc