31 stycznia gen. dyw. Karl Engelbrektson, szef Wojsk Lądowych Królestwa Szwecji (Arméchef, Chefen för armén) ujawnił w wywiadzie prasowym, że szwedzka armia planuje zakup kolejnej generacji bojowego wozu piechoty CV90 (lokalne oznaczenie Strf90).
Nowy wóz bojowy miałby zostać opracowany w latach 2023-2027. Zakupy miałyby być realizowane w latach 2027-34 i później, w celu zastąpienia obecnie używanych Strf90 i pojazdów specjalistycznych na jego podwoziu. Szwedzkie wojska lądowe planują kupno: wozu zabezpieczenia technicznego, wozu dowodzenia, pojazdu rozpoznawczego, samobieżnego moździerza i zestawu przeciwlotniczego. Nowa generacja Strf90/CV90 ma bazować na rozwiązaniach zastosowanych w zmodernizowanym CV9035NL. Generał Engelbrektson wskazał jednak na istotną różnicę w stosunku do niderlandzkiego pojazdu (a być może też czeskich i słowackich, które dopiero za jakiś czas zaczną opuszczać zakłady BAE Systems Hägglunds w Örnsköldsvik w Szwecji) ‒ napęd hybrydowy. Co prawda kilka lat temu zakładano, że już CV90 MkIV ma otrzymać takowy, lecz prac nie udało się ukończyć dostatecznie szybko. Za zmianą klasycznego układu napędowego na hybrydowy przemawiać mają m.in. względy ekologiczne i taktyczne (dostępny tryb cichej jazdy z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego). Wśród innych pożądanych rozwiązań szef Armén wskazał m.in.: wyposażenie pojazdu we własny zdalnie sterowany statek powietrzny, system kamuflażu aktywnego (i zmiany konstrukcyjne prowadzące do redukcji sygnatur), zapewnienie możliwości zwalczania zagrożeń poza strefą bezpośredniej widoczności czy wprowadzenie nowego, udoskonalonego systemu zarządzania polem walki. Nowy pojazd mógłby otrzymać oznaczenie handlowe CV90 MkV, aby odróżnić go od starszej generacji.
Co ciekawe, na razie nie zawarto żadnej umowy między producentem CV90 a szwedzką Agencją ds. Zamówień Obronnych (Försvarets materielverk, FMV). Szwecja dysponuje obecnie ponad 500 Strf90 i pojazdami pochodnymi, z których 50 ma w ciągu najbliższych miesięcy trafić na Ukrainę. Kilka lat temu Siły Zbrojne Królestwa Szwecji rozważały możliwość samodzielnego opracowania następców bwp Strf90 i czołgu Strv122 (CV90 oraz Leopard 2A5 zmodyfikowany wg szwedzkich wymogów i produkowany na licencji w Szwecji) ze względu na specyficzne wymagania Armén. O ile w przypadku bojowego wozu piechoty Szwedzi zastąpią CV90 starszych odmian wozem tej samej rodziny nowej generacji, o tyle w przypadku czołgu podstawowego najbardziej prawdopodobny wydaje się wybór francusko-niemieckiego MGCS, tym bardziej, że wymagania francuskie i niemieckie w kwestii masy wozu wydają się pokrywać ze szwedzkimi (masa bojowa poniżej 50 ton). Szwecja niegdyś wydawała się być zainteresowana udziałem w programie MGCS, choć do formalnego uczestnictwa w nim nie doszło.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu