Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nadjeżdża CV90 MkV?

Obecnie używane przez Wojska Lądowe Królestwa Szwecji CV90 (lokalne oznaczenie to Strf90) zostaną zastąpione po 2027 r. przez kolejną generację CV90, wywodzącą się konstrukcyjnie ze zmodernizowanych bwp CV9035NL MLU. Rys. BAE Systems.

31 stycznia gen. dyw. Karl Engelbrektson, szef Wojsk Lądowych Królestwa Szwecji (Arméchef, Chefen för armén) ujawnił w wywiadzie prasowym, że szwedzka armia planuje zakup kolejnej generacji bojowego wozu piechoty CV90 (lokalne oznaczenie Strf90).

Nowy wóz bojowy miałby zostać opracowany w latach 2023-2027. Zakupy miałyby być realizowane w latach 2027-34 i później, w celu zastąpienia obecnie używanych Strf90 i pojazdów specjalistycznych na jego podwoziu. Szwedzkie wojska lądowe planują kupno: wozu zabezpieczenia technicznego, wozu dowodzenia, pojazdu rozpoznawczego, samobieżnego moździerza i zestawu przeciwlotniczego. Nowa generacja Strf90/CV90 ma bazować na rozwiązaniach zastosowanych w zmodernizowanym CV9035NL. Generał Engelbrektson wskazał jednak na istotną różnicę w stosunku do niderlandzkiego pojazdu (a być może też czeskich i słowackich, które dopiero za jakiś czas zaczną opuszczać zakłady BAE Systems Hägglunds w Örnsköldsvik w Szwecji) napęd hybrydowy. Co prawda kilka lat temu zakładano, że już CV90 MkIV ma otrzymać takowy, lecz prac nie udało się ukończyć dostatecznie szybko. Za zmianą klasycznego układu napędowego na hybrydowy przemawiać mają m.in. względy ekologiczne i taktyczne (dostępny tryb cichej jazdy z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego). Wśród innych pożądanych rozwiązań szef Armén wskazał m.in.: wyposażenie pojazdu we własny zdalnie sterowany statek powietrzny, system kamuflażu aktywnego (i zmiany konstrukcyjne prowadzące do redukcji sygnatur), zapewnienie możliwości zwalczania zagrożeń poza strefą bezpośredniej widoczności czy wprowadzenie nowego, udoskonalonego systemu zarządzania polem walki. Nowy pojazd mógłby otrzymać oznaczenie  handlowe CV90 MkV, aby odróżnić go od starszej generacji.

Co ciekawe, na razie nie zawarto żadnej umowy między producentem CV90 a szwedzką Agencją ds. Zamówień Obronnych (Försvarets materielverk, FMV). Szwecja dysponuje obecnie ponad 500 Strf90 i pojazdami pochodnymi, z których 50 ma w ciągu najbliższych miesięcy trafić na Ukrainę. Kilka lat temu Siły Zbrojne Królestwa Szwecji rozważały możliwość samodzielnego opracowania następców bwp Strf90 i czołgu Strv122 (CV90 oraz Leopard 2A5 zmodyfikowany wg szwedzkich wymogów i produkowany na licencji w Szwecji) ze względu na specyficzne wymagania Armén. O ile w przypadku bojowego wozu piechoty Szwedzi zastąpią CV90 starszych odmian wozem tej samej rodziny nowej generacji, o tyle w przypadku czołgu podstawowego najbardziej prawdopodobny wydaje się wybór francusko-niemieckiego MGCS, tym bardziej, że wymagania francuskie i niemieckie w kwestii masy wozu wydają się pokrywać ze szwedzkimi (masa bojowa poniżej 50 ton). Szwecja niegdyś wydawała się być zainteresowana udziałem w programie MGCS, choć do formalnego uczestnictwa w nim nie doszło.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc