31 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz korporacja Raytheon podpisali umowę w sprawie kontynuacji produkcji i dostaw pocisków AIM-9X Sidewinder. Broń ma trafić do lotnictwa amerykańskiego oraz klientów eksportowych.
Marcowy kontrakt ma wartość 218,4 mln USD i obejmuje produkcję 21. oraz 22. serii. Ogółem producent ma dostarczyć 367 egzemplarzy AIM-9X Block II, 20 sztuk AIM-9X Block II+ oraz 109 sztuk makiet gabarytowo-masowych CTAM-9X. Zgodnie z komunikatem Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych odbiorcami zamówienia będą US Navy, US Air Force oraz klienci eksportowi poprzez procedurę FMS. W przypadku tej ostatniej grupy mowa o 157 AIM-9X Block II, 6 AIM-9X Block II+ oraz 44 CTAM-9. Żadna ze stron nie upubliczniła szczegółów dotyczących rozdziału produkcji eksportowej. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie produkcji, która ma zostać zrealizowana do marca 2025 roku.
Rodzina AIM-9X Sidewinder została wprowadzona do uzbrojenia w 2003 roku. W ciągu lat jest systematycznie rozwijana, aby nadążyć za konkurencją oraz zmianami na polu walki (choćby rosnącą popularność samolotów 5. generacji). Z tego też względu korporacja Raytheon (w oparciu o umowy z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych) obecnie prowadzone są prace nad wersją Block III. Dotychczas odnotowano jedno użycie bojowe pocisku AIM-9X Sidewinder – 18 czerwca 2017 roku pilot US Navy próbował zestrzelić przy pomocy tego typu uzbrojenia syryjski samolot Su-22. Według dostępnych przekazów, po odpaleniu doszło do usterki technicznej i AIM-9X chybił. Ostatecznie syryjska maszyna została zniszczona przy pomocy AIM-120 AMRAAM.
W czerwcu ubiegłego roku producent świętował dostarczenie 10000. egzemplarza AIM-9X. Spośród nich niemal 3000 wyeksportowano klientom programu FMS (w tym do Polski).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu