3 lutego dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych (NAVAIR) poinformowało, że Włochy dołączyły do grona klientów kierowanych pocisków AIM-9X Sidewinder. Broń ma stanowić uzbrojenie wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A/B Lightning II.
Według upublicznionych informacji, Rzym zatwierdził międzyrządową umowę LoA w sprawie zamówienia nieokreślonej partii pocisków AIM-9X Sidewinder Block II/II+ 17 grudnia 2021 roku. Zgodnie z planami, korporacja Raytheon ma podpisać kontrakt na ich produkcję w 2023 rok (w ramach 23. partii produkcyjnej) i zrealizować dostawy w 2026 roku. Pociski mają trafić do włoskich Sił Powietrznych. Dodatkowo kolejne AIM-9X Block II/II+ Sidewinder mają zostać osobno zamówione przez włoskie lotnictwo morskie, także jako uzbrojenie F-35B Lightning II.
Dotychczas włoskie F-35A Lightning II, wykorzystywane operacyjne m.in. w ramach NATOwskich misji Air Policing nad państwami bałtyckimi oraz Islandią, nie przenosiły kierowanych pocisków bliskiego zasięgu, lecz AIM-120 AMRAAM (w komorach wewnątrzkadłubowych) oraz działko pokładowe. Standardowym uzbrojeniem bliskiego zasięgu wielozadaniowych samolotów bojowych włoskiego lotnictwa są europejskie IRIS-T (przenoszone przez Eurofightery) oraz starsze wersje AIM-9 SIdewinder (AIM-9L), które przenoszą Panavia Tornado, AMX oraz Boeing AV-8B+ Harrier II). Żadne z nich nie są jednak zintegrowane z F-35 Lightning II.
Obecnie standardem w kwestii uzbrojenia powietrze-powietrze samolotów Lockheed Martin F-35 Lightning II jest para pocisków AIM-120 AMRAAM w komorach wewnątrzkadłubowych oraz dwa AIM-9X lub ASRAAM na podwieszeniach podskrzydłowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu