Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Berlin z otwartą drogą do wznowienia procedury zakupu śmigłowców transportowych

Batalia sądowa zakończyła spór wokół programu STH. Władze w Berlinie, wkrótce, mają ogłosić nowy przetarg na wybór następcy dla CH-53G Stallion. Fot. Bundeswehr

20 grudnia media niemieckie poinformowały, że sąd regionalny w Düsseldorfie podtrzymał wcześniejsze decyzje władz niemieckich w sprawie wstrzymania i zakończenia programu STH, który zakładał zakup nowych ciężkich śmigłowców transportowych na potrzeby Budneswehry. Decyzja otwiera drogę do ponownego ogłoszenia przetargu w tej kwestii.

Projekt STH został anulowany we wrześniu 2020 roku. Powodem tej decyzji było przekroczenie przez obu konkurentów zakładanego budżetu - Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec planowało zakup 40-60 ciężkich śmigłowców transportowych nowego pokolenia. W rywalizacji STH uczestniczyły dwa zespoły - Boeing, wraz z partnerami niemieckimi, oferujący CH-47F Chinook Block II, a także Lockheed Martin także z przedstawicielami przemysłu lokalnego oferujący CH-53K King Stallion. Przetarg został ogłoszony w czerwcu 2019 roku, a jego rozstrzygnięcie i podpisanie kontraktu zaplanowano na 2021 rok.

Już we wrześniu 2020 roku przedstawiciele rządu deklarowali, że zostanie ogłoszone nowe postępowanie przetargowe, w którym strona niemiecka zrezygnuje z części (kosztownych) wymagań i zdecyduje się na zakup “z półki”. Oczywiście, nadal jedynymi (potencjalnymi) dostawcami są firmy amerykańskie.

Sprawa wstrzymania i unieważnienia procedury była badana przez Bundeskartellamt, odpowiednik polskiego KIO, które wykazało, że zamawiający wprowadził błędną metodologię obliczania kosztów (szczególnie pod względem budżetu przewidzianego na dostosowanie konstrukcji do specyficznych wymagań niemieckich). Od tego werdyktu odwołało się do sądu w Düsseldorfie Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec oraz korporacja Lockheed Martin – rozpatrzenie skarg i podtrzymanie wcześniejszej decyzji urzędników w Berlinie otwiera drogę do nowego przetargu.

Nowe śmigłowce transportowe kategorii ciężkiej mają zastąpić obecnie eksploatowane Sikorsky CH-53G Stallion, których resursy techniczne mają zostać wyczerpane w latach 30. bieżącego wieku. Dla obu amerykańskich producentów rynek niemiecki jest ważny - Boeing, walczy o utrzymanie linii montażu ostatecznego CH-47F Chinook Block II, a Lockheed Martin chce mocno wejść na rynek eksportowy ze swoim CH-53K King Stallion (który zdobył już pierwszego klienta eksportowego w postaci Izraela).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc