27 maja należąca do koncernu Lockheed Martin firma Sikorsky Aircraft Corp. poinformowała, że złożyła ofertę w programie Schwerer Transporthubschrauber (STH), który zakłada zakup dla niemieckich sił zbrojnych ciężkich śmigłowców transportowych nowego pokolenia.
Tym samym, zgodnie z przewidywaniami, walka o wybór następcy dla CH-53G Stallion rozstrzygnie się pomiędzy dwoma amerykańskimi producentami. Lockheed Martin (poprzez Sikorsky Aircraft Corp.) oferuje CH-53K King Stallion, a Boeing CH-47F Chinook. Obecnie jest to jeden z najważniejszych programów modernizacyjnych na świecie, zamówienie obejmie około 40 wiropłatów nowego pokolenia.
Obaj producenci przygotowali już przyczółki w Niemczech, które w przypadku zwycięstwa będą obejmować dostawy komponentów oraz późniejsze wsparcie eksploatacji. Według planów nowe śmigłowce będą eksploatowana przez około 40-50 lat, a doświadczenia zebrane w projekcie mogą zaowocować kolejnymi sukcesami eksportowymi – obok Niemiec, proces wyboru śmigłowców tej klasy prowadzi m.in. Izrael.
Obecnie Boeing dysponuje już dużym portfelem zamówień eksportowych. CH-47F Chinook został sprzedany do dwunastu państw świata, jednak obecnie pojawiły się problemy związane z dalszym utrzymaniem linii produkcyjnej wersji Block I. CH-53K King Stallion zdobył niedawno kontrakt na produkcję kolejnej partii dla USMC, który jest obecnie jedynym klientem.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu