21 października media norweskie poinformowały, że rząd tego kraju chce zakończyć operacyjną eksploatację wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16AM/BM FIghting Falcon znajdujących się w zasobach Sił Powietrznych tego kraju do końca bieżącego roku kalendarzowego.
Powyższa informacja to wynik opublikowania planów operacyjnych Sił Powietrznych Norwegii, które poinformowały, że od 1 stycznia 2022 roku dyżur bojowy w zakresie ochrony przestrzeni powietrznej kraju przejmą wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-35A Lightning II bazujące w bazie lotniczej Evenes. Tym samym zakończone zostaną dyżury F-16AM/BM, które wykonywały loty operacyjne z bazy lotniczej Bodø. Część maszyn pozostanie w linii, do celów rezerwowych, przez kilka najbliższych lat - pełna gotowość operacyjna F-35A Lightning II ma zostać osiągnięta w 2025 roku. Ma to związek z planowanym na 2024 rok zakończeniem dostaw 52 zakontraktowanych maszyn tego typu.
Obecnie flota samolotów F-35A Lightning II w norweskim lotnictwie wojskowym obejmuje 31 egzemplarzy, spośród których 10 stacjonuje na terytorium Stanów Zjednoczonych. Do końca bieżącego roku zaplanowano dostawę kolejnych trzech sztuk. Od listopada 2017 roku, kiedy pierwsze egzemplarze trafiły na stałe do Norwegii, samoloty są intensywnie wykorzystywane do szkolenia oraz wykonywania zadań sojuszniczych – m.in. dwukrotnie uczestniczyły w misji Icelandic Air Policing.
W latach 1980-84 Norwegia odebrała 73 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16A/B Fighting Falcon. W 1989 roku dokupiono jeszcze dwa F-16B Block 15, które pozwoliły na uzupełnienie strat operacyjnych. Od 1999 roku są intensywnie eksploatowane w różnorodnych operacjach poza granicami kraju, a dodatkowo stanowią ważny element zabezpieczenia przestrzeni powietrznej Norwegii oraz północnej Europy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu