31 grudnia 8. Baza Lotnictwa Transportowego w Krakowie poinformowała, że flota polskich lekkich samolotów transportowych Airbus C-295M przekroczyła granicę 100 tys. godzin spędzonych w powietrzu.
Powyższy wynik to zasługa personelu, a także siedemnastu egzemplarzy, które od 2003 roku są eksploatowane przez polskie lotnictwo. Początkowo Polska zamówiła osiem egzemplarzy (w 2001 roku), które pozwoliły na zastąpienie przestarzałych An-26, a z biegiem lat zakupy były kontynuowane. Jeden z nich został utracony w katastrofie lotniczej 23 stycznia 2008 roku w pobliżu 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu.
W ciągu lat samoloty stały się przysłowiowym koniem roboczym polskiego lotnictwa transportowego, realizując wiele zadań na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej oraz innych służb porządku publicznego w kraju. Dodatkowo pełnią ważną rolę w zabezpieczeniu polskich obywateli znajdujących się poza granicami kraju.
W ubiegłym roku doszło do, spodziewanego, podpisania umowy dotyczącej ich gruntownej modernizacji, która ma zostać zrealizowana w latach 2025-33 – pozwoli ona na ujednolicenie wyposażenia pokładowego, wymianę systemów pokładowych oraz zwiększenia możliwości operacyjnych. Jednocześnie prace, które w większości mają być realizowane w zakładach Airbus Poland S.A. w Warszawie, pozwolą na ich dalszą eksploatację przez kolejne lata u boku innych typów samolotów transportowych, które są bądź trafią do polskiego lotnictwa transportowego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu