25 maja 2. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego poinformowało, że flota polskich wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb przekroczyła nalot 100 tys. godzin. Powyższe wydarzenie jest skutkiem blisko piętnastoletniej historii eksploatacji w kraju oraz poza granicami.
W ramach programu Peace Sky Polska zakupiła 48 wielozadaniowych samolotów F-16C/D Jastrząb. Międzyrządowa umowa została zawarta 18 kwietnia 2003 roku, a dziewiczy lot pierwszego egzemplarza (4040) został wykonany nad Fort Worth 14 marca 2006 roku. Dostawy do Polski zrealizowano w latach 2006-2009. Od tego czasu są ważnym elementem systemu obrony państwa, a także pozwoliły na zwiększenie aktywności międzynarodowej. Polscy piloci, z udziałem Jastrzębi, wykonywali loty w czasie licznych ćwiczeń międzynarodowych (m.in. Red Flag na Alasce), a także operacyjnych działań sojuszniczych (misje Baltic Air Policing oraz misji bojowych w ramach operacji Inherent Resolve na Bliskim Wschodzie).
W ciągu lat cała flota była i jest utrzymywana przez personel techniczny Sił Powietrznych oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Specjaliści tego ostatniego podmiotu zapewniają serwis wybranych komponentów, odpowiadają za wymianę powłoki malarskiej (w ciągu lat zrealizowano wymianę na szesnastu maszynach, w tym cztery otrzymały okolicznościowe malowanie). W bieżącym roku przeprowadzili także pierwszą obsługę okresową po 400 godzinach spędzonych w powietrzu.
Polska była pierwszym państwem Europy Centralnej, które zdecydowało się na zakup samolotów rodziny F-16 Fighting Falcon. Obecnie maszyny produkcji korporacji Lockheed Martin są używane także przez Rumunię, a wkrótce dołączy do nich także Słowacja oraz Bułgaria. W przypadku Polski, decyzja o zakupie 32 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II, powoduje, że warto aby Ministerstwo Obrony Narodowej podjęło także decyzję o gruntownej modernizacji Jastrzębi według koncepcji F-16V.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Najwyższy czas aby podjąć decyzję o modernizacji naszej floty myśliwców F-16 do najnowszego standardu F-16V Block 70/72 z wydłużonym resursie płatowca.ozna też pozyskać dodatkową eskadrę nowych F-16V ale tylko i wyłącznie z offsetem i zapewnieniem dużo szerszego serwisu w Polsce. Płatności rozłożyć na minimum 6-7 lat i damy radę.