21 lipca Siły Powietrzne Kanady poinformowały, że flota śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych Leonardo CH-149 (AW101) Cormorant eksploatowana w tym państwie przekroczyła nalot 100 tysięcy godzin.
Kanada była pierwszym eksportowym klientem na śmigłowce rodziny AW101 (wówczas EH-101). W 1987 roku rząd tego kraju zamówił 42 wiropłaty w dwóch wersjach (zwalczania okrętów podwodnych oraz poszukiwawczo-ratowniczej). Niestety, w 1993 roku zamówienie zostało anulowane, ze względu na wynik wyborów parlamentarnych w Kanadzie oraz opóźnienia programu. Ostatecznie w 1998 roku zamówiono (ponownie) piętnaście śmigłowców w wersji poszukiwawczo-ratowniczej, które miały zastąpić wówczas eksploatowane Boeing CH-113 Labrador (lokalne oznaczenie dla CH-46 Sea Knight). Pierwsze dwa egzemplarze, noszące lokalne oznaczenie CH-149 Cormorant, dostarczono we wrześniu 2001 roku. Maszyny wdrożono do służby operacyjnej w 2002 roku i bardzo szybko załogi oraz śmigłowce zdobyły należny szacunek. Stacjonując w bazach nad Oceanem Atlantyckim oraz Spokojnym (w strukturach trzech eskadr poszukiwawczo-ratowniczych) wykonują operacje nad obszarami morskimi oraz w Kanadzie.
W 2017 roku ówczesny rząd ogłosił uruchomienie programu gruntownej modernizacji śmigłowców CH-149 Cormorant, w czym miało uczestniczyć konsorcjum Team Cormorant (Leonardo, IMP Aerospace and Defense, CAE, GE Canada oraz Collins Aerospace). Projekt o wartości około 1,5 mld CAD miał objąć gruntowną przebudowę posiadanych wiropłatów, a także zwiększenie floty poprzez zamówienie przynajmniej dwóch fabrycznie nowych CH-149 Cormorant - pozwoliłoby to na ich eksploatację przynajmniej do 2040 roku. Niestety, ze względu na pandemię COVID-19, cały projekt jest obecnie wstrzymany.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu