11 kwietnia w stoczni Damen Shipyards Galati w rumuńskim Gałaczu zwodowano środkową, największą część okrętu wsparcia bojowego Den Helder. Jednostka powstaje dla Królewskiej Marynarki Wojennej Niderlandów.
Konstrukcja została zwodowana z pochylni bocznej do wód Dunaju. W środkowej części kadłuba okrętu znajdą się m.in. siłownie, zbiorniki paliwa i magazyny z amunicją. W najbliższym czasie stoczniowcy połączą ją z częściami dziobową i rufową, tworząc kompletny kadłub, co ma nastąpić do października. Podział do wodowania był podyktowany ograniczeniami, jakie niesie możliwość pochylni bocznej w Gałaczu i głębokość rzeki. Gotowy, częściowo wyposażony kadłub zostanie przeholowany do Holandii, do stoczni Damen Naval w Vlissingen, gdzie odbędzie się wyposażanie, przygotowanie do prób i zdanie okrętu zamawiającemu.
Kontrakt na budowę okrętu wsparcia bojowego (Combat Support Ship, CSS) Hr.Ms. Den Helder (A 834) został zawarty 19 lutego 2019 roku pomiędzy Agencją Materiałów Obronnych (Defensie Materieel Organisatie) haskiego Ministerstwa Obrony a Damen Naval. Den Helder ma kosztować 374 mln EUR brutto. Stępkę położono w czerwcu ubiegłego roku. Nowy okręt zastąpi wycofanego ze służby 14 grudnia 2014 roku zaopatrzeniowca Hr.Ms. Amsterdam (A 836). Podniesienie na nim bandery zaplanowano na 2024 rok. Den Helder jest określany mianem „okrętu wsparcia bojowego” od 2018 roku, ponieważ w dokumencie obronnym stwierdzono, że należy wzmocnić wsparcie bojowe dla całych sił zbrojnych Niderlandów. Mimo że Koninklijke Marine może skorzystać z usług okrętu połączonego wsparcia (Joint Support Ship, JSS), Hr.Ms. Karel Doorman (A 833), nie zawsze jest on dostępny ze względu na umowy międzynarodowe.
Den Helder będzie zaopatrywał inne jednostki - także w ruchu - w paliwa okrętowe i lotnicze, oleje, amunicję, części zamienne i prowiant, ale ma być też wykorzystywany w walce z handlem narkotykami, kontrolowaniu przepływów uchodźców oraz udzielaniu pomocy doraźnej ofiarom klęsk żywiołowych i katastrof. Jednostka zabierze też do 20 kontenerów TEU. Den Helder będzie miał wyporność pełną ok. 20 000 ton i długość 179,5 m. Obsadzi go 76-osobowa załoga (miejsc będzie 160), zaś napęd spalinowo-elektryczny pozwoli na uzyskanie prędkości 20 węzłów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu