Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zainteresowanie USAF wersją bojową T-7A

Egzemplarz testowy samolotu szkolnego Boeing T-7A Red Hawk kołuje po wylądowaniu 8 listopada 2023 r. w Edwards AFB. Fot. USAF

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) rozważają możliwość zakupu odrzutowych samolotów szkolnych typu Boeing T-7A Red Hawk w wersji zdolnej do przenoszenia uzbrojenia.

Jak na razie jest to teoretyczna koncepcja, według której bojowa wersja T-7A mogłaby wstępnie uzupełnić, a docelowo zastąpić myśliwce wielozadaniowe typu F-16. Niewykluczone, że w najbliższym czasie USAF przygotują oficjalną prośbę o informacje (RFI – Request For Information). Byłaby ona skierowana zarówno do Boeinga jak i innych firm, które mogłyby być zainteresowane dostawą i integracją wymaganych dla takiego typu samolotu komponentów awioniki i wyposażenia. Siły powietrzne nie przewidują rozpoczęcia otwartego przetargu na zakup nowych lekkich samolotów bojowych, tylko raczej ewentualny zakup dodatkowych T-7A w nowej wersji.

Boeing już w 2020 r. reklamował T-7A jako platformę, którą w relatywnie łatwy sposób można by przystosować do przenoszenia kierowanego uzbrojenia powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia. Mogłyby one pełnić rolę nie tylko samolotów szkolno-bojowych, ale również treningowych „agresorów”, czy nawet lekkich myśliwców wielozadaniowych. Według Boeinga, T-7A może stanowić nowoczesną alternatywę dla, wciąż jeszcze użytkowanych przez siły powietrzne różnych państw, lekkich myśliwców Northrop F-5 Tiger II, czy samolotów szkolno-bojowych Dassault-Dornier Alpha Jet.

Siły powietrzne, w ramach kontraktu wartego 9,2 miliarda USD, planują zakup 351 egzemplarzy T-7A oraz 46 naziemnych symulatorów szkoleniowych. Mają one zastąpić użytkowane przez USAF samoloty szkolne Northrop T-38C Talon. 8 listopada br. Boeing dostarczył do bazy lotniczej Edwards AFB w Kalifornii pierwszy z pięciu egzemplarzy testowych EMD (Engineering, Manufacturing and Development) oznaczony jako APT 2. Dwa przedprodukcyjne egzemplarze testowe będące w posiadaniu Boeinga wylatały już ponad 500 godzin. Program T-7A jest jednakże już opóźniony o ponad dwa lata, m.in. z powodu potrzeby przeprojektowania systemu katapultowego samolotu oraz problemów z oprogramowaniem awioniki. Wstępna gotowość operacyjna (IOC), która miała zostać osiągnięta w 2024 r., planowana jest obecnie na wiosnę roku 2027. Jeżeli w program testowy nie napotka większych problemów, rozpoczęcie produkcji małoseryjnej samolotu ma rozpocząć się na początku 2025 r.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc