Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o planach wycofania z eksploatacji odrzutowych samolotów szkolno-treningowych Hawk T.1. Maszyny tej wersji będące na stanie RAF i Royal Navy zostaną wycofane ze służby z końcem marca 2022 r. Decyzja nie dotyczy egzemplarzy wykorzystywanych przez zespół akrobacyjny „Red Arrows”. Popularna formacja rozpoczęła eksploatację samolotów Hawk w 1979 r., i ma ich używać do 2030 r.
Projekt dwumiejscowego jednosilnikowego samolotu szkolno-treningowego HS.1182 powstał w zakładach Hawker Siddeley pod koniec lat 60. ubiegłego wieku. Kontrakt na dostawę 175 maszyn podpisano w marcu 1972 r. Pierwszy Hawk został oblatany w sierpniu 1974 r. i wszedł do produkcji dwa lata później. Po konsolidacji brytyjskiego przemysłu lotniczego w 1977 r. maszyna znana jest jako British Aerospace (BAe) Hawk. Kilkanaście formacji lotniczych z całego świata używa obecnie około 600 samolotów tego typu.
W lotnictwie brytyjskim Hawki stanowiły podstawę procesu szkolenia zaawansowanego pilotów odrzutowych samolotów bojowych. W latach 80. ponad 80 egzemplarzy służących w RAF zostało zmodyfikowane do pełnienia roli pomocniczej w systemie obrony powietrznej: wariant T.1A otrzymał możliwość przenoszenia pocisków „powietrze-powietrze” AIM-9L oraz zasobnika z działkiem kalibru 30 mm. Oprócz szkolenia zaawansowanego Hawki były używane do holowania celów powietrznych oraz symulowania samolotów przeciwnika (w tej roli głównie maszyny Royal Navy).
Royal Air Force dysponują obecnie 28 egzemplarzami Hawków drugiej generacji (wersja T.2), dostarczanymi od 2005 r. i służącymi aktualnie w 4. i 25. Dywizjonie w bazie Valley. W służbie RAF i Royal Navy pozostaje 47 starszych Hawk T.1, z czego 13 maszyn należy do zespołu akrobacyjnego „Red Arrows”. 100. Dywizjon RAF (baza Leeming) ma na stanie 22 samoloty, 10 używa 736. Dywizjon Lotnictwa Marynarki Wojennej w Culdrose. Ponadto dwa egzemplarze służą w Centrum Medycyny Lotniczej w Boscombe Down.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu