15 października Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o certyfikowaniu samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus do przekazywania paliwa wielozadaniowym samolotom bojowym Boeing F-15 Eagle/Strike Eagle oraz Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon.
Powyższa decyzja oznacza, że najnowszy typ maszyny tankowania powietrznego w arsenale US Air Force może realizować swoje zadania na rzecz 62% parku sprzętowego Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Jest to trzeci, tymczasowy, certyfikat rozszerzający możliwości operacyjne KC-46A Pegasus, których liczba w US Air Force systematycznie rośnie. Co ważne, od lipca bieżącego roku rozpoczęto wykorzystywanie sztywnego łącza podkadłubowego, które umożliwia uzupełnianie paliwa samolotom US Air Force oraz sojusznikom, którzy wykorzystują ten standard. Wcześniej certyfikowano możliwość wykorzystania trzech giętkich przewodów, standardowych m.in. dla lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych oraz konstrukcji zachodnioeuropejskich oraz sztywnego łącza do uzupełniania paliwa bombowców B-52H Stratofortress, transportowych C-17 Globemaster III oraz tankowania powietrznego KC-46A Pegasus. Tego typu sytuacja może pozwolić na stopniowe wdrażanie maszyn do działań operacyjnych. Nadal ważnym ograniczeniem jest brak certyfikacji do tankowania samolotów 5. generacji – powodem tego kroku jest obawa przed uszkodzeniem powłok przez sztywne łącze.
W ramach programu KC-X Boeing ma dostarczyć 179 egzemplarzy KC-46A Pegasus do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Spośród nich użytkownik odebrał około 70 sztuk. Dodatkowo producent uzyskał zamówienia na eksportową produkcję maszyn do Japonii (4) oraz Izraela (2, a docelowo 8). Konstrukcja cały czas jest oferowana następnym klientom, jednak w rywalizacji międzynarodowej przegrywa z europejskim Airbus A330MRTT.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu