21 grudnia stocznia „Okean” opublikowała informację, że zakład ten podpisał memorandum z Dyrekcją Przemysłu Obronnego Republiki Turcji w sprawie wspólnych działań na rzecz realizacji projektu budowy serii korwet dla Sił Morskich Sił Zbrojnych Ukrainy, w celu spełnienia zapisów wojskowej umowy ramowej zawartej w październiku tego roku podczas spotkania prezydentów Ukrainy i Turcji, a także kontraktu na budowę korwet, podpisanego przez obie strony 14 grudnia.
W celu lokalizacji programu korwetowego, Dyrekcja Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı) przeprowadziła audyt możliwości technicznych przedsiębiorstw stoczniowych na Ukrainie. Jak informuje zakład, stocznia Sudnobudiwnyj zawod „Okean” w Mikołajowie została wybrana ze względu na „unikalne możliwości techniczne przedsiębiorstwa, dostępność profesjonalnej kadry i aktualny program modernizacji majątku produkcyjnego”. Memorandum przewiduje zawarcie odrębnych umów między stronami na jasno określonych warunkach i ustalonych etapach współpracy w ramach programu produkcji korwet.
Przypomnijmy, sygnowanie kontraktów nastąpiło w Kijowie, podczas wizyty delegacji tureckiej, na czele której stał prezes Dyrekcji Przemysłu Obronnego Republiki Turcji İsmail Demir.
Wybór zakładu mającego produkować korwety typu Ada dla Sił Morskich Ukrainy, rozwiewa wątpliwości na temat zdolności tamtejszego przemysłu okrętowego do budowy jednostek, w wersji bazowej wypierających 2400 ton wyporności i mierzących 99 m.
Wybór producenta okrętów poprzedziło zawarcie innego przemysłowego porozumienia ukraińsko-tureckiego. Przedstawiciele spółki LODOS Propulsion Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş. ze Stambułu przeprowadzili inspekcję zakładów i możliwości przedsiębiorstwa DP NWKG Kompleks badawczo-produkcyjny budowy turbin gazowych „Zorja-Maszproekt” w Mikołajowie, w konsekwencji czego obie firmy zawarły memorandum o współpracy. Ponadto strony omówiły perspektywy współpracy w zakresie wytwarzania i dostaw produktów cywilnych i wojskowych, a także potencjalne wspólne projekty. „Zorja-Maszproekt” to wciąż jeden z czołowych dostawców, integratorów i serwisantów turbogazowych zespołów napędowych i przekładni redukcyjnych, m.in. do okrętów. Korwety typu Ada mają napęd w konfiguracji takiej, jak nasza korweta patrolowa ORP Ślązak - CODAG. Na okręcie tureckim składa się on z turbiny gazowej General Electric LM2500 i pary silników wysokoprężnych. W przypadku jednostek dla Ukrainy można założyć, że turbiny produkcji amerykańskiej zostaną zastąpione krajowymi.
Porozumienia ukraińsko-tureckie dotyczą też produkcji pięciu kompletów bezzałogowych systemów powietrznych Baykar Makina Bayraktar TB2. W ramach tej części kooperacji, Ankara potwierdziła chęć inwestycji i budowy nowego przedsiębiorstwa do wytwarzania bezzałogowców na Ukrainie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jak Włochy wymieniły Mastery na Spike, Polska z Ukrainą wieże Krabów czyli koprodukcja dla ukraińskiej artylerii i wspólna budowa korwet dla PMW jak dobrze to zaplanować będzie dużo taniej i korzystnie dla obu stron, oczywiście wolałbym bym budowę kolejnych A-100 ale się nie doczekam chyba.
Gdyby nie antypolskie rządy władzy PO-PSL i SLD to wszystkie korwety z zakupionej licencji na Meko A-100 mogłyby służyć w naszej MW.
Cholera, nawet Ukraina ma coś co pozwala jej łatwiej budować dla siebie okręty. Potrafią budować turbiny. Spadek po ZSRR- ok ale to rozwijali. Wydać im bardziej Rosjanie ufali i dostali strategiczny zakład no i nie mieli jeszcze "transformacji"!!!