29 marca Siły Powietrzne Turcji odebrały od producenta, koncernu Airbus, dziesiąty i jednocześnie ostatni zamówiony średni samolot transportowy A400M Atlas. Powyższe wydarzenie oznacza, że Turcy zakończyli I fazę modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego.
Ostatni turecki A400M Atlas nowi numer seryjny 118. Maszyna została przebazowana do kraju 30 marca i dołączyła do pozostałych, które stacjonują w 12. Bazie Lotniczej w Kayseri. Formalnie proces dostaw powinien być szybszy, jednak przesunięcie slotów tureckich A400M Atlas miał związek z katastrofą egzemplarza o numerze seryjnym 023 9 maja 2015 roku – stanowiąca wówczas własność producenta maszyna była przeznaczona dla Turcji i rozbiła się tuż po starcie do swojego pierwszego lotu próbnego (zginęło czterech pracowników koncernu Airbus znajdujących się na pokładzie, a dwóch kolejnych odniosło obrażenia).
W tureckim lotnictwie wojskowym A400M Atlas uzupełniają obecnie eksploatowane Lockheed Martin C-130B/E Hercules (obecnie w liczbie około 17 sztuk). Najnowsze maszyny są intensywnie eksploatowane do utrzymania mostów powietrznych pomiędzy krajem oraz rejonami stacjonowania sił zbrojnych, a także do innych misji – m.in. w ostatnich tygodniach para A400M Atlas dostarczyła pierwsze dwa śmigłowce bojowe TAI T129 ATAK na Filipiny. Ze względu na wojnę na Ukrainie, Turcy nie mogą użyć dwóch A400M, które zostały uziemione w Kijowie. Maszyny dostarczyły pomoc humanitarną i wybuch wojny zastał je właśnie na jednym z kijowskich lotnisk – obecnie, załogi oczekują na możliwość ich przebazowania w bezpieczne miejsce, co będzie możliwe po unormowaniu sytuacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu