9 czerwca w czasie debaty dotyczącej zwiększenia wydatków budżetowych na obronność w Szwecji Szef Sztabu Szwedzkich Sił Zbrojnych poinformował o uruchomieniu procedury wymiany średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules przez używane C-130J Super Hercules.
Szczegóły mają zostać upublicznione po 1 listopada bieżącego roku. Według mediów szwedzkich oraz europejskich, Szwedzi zakupili na rynku wtórnym cztery C-130J Super Hercules, pierwsze dwa mają zostać dostarczone w 2023 roku. Obecnym użytkownikiem są Siły Powietrzne Włoch. Ogółem plan zakłada zakup sześciu Super Herculesów, które pozwolą na zastąpienie obecnie używanych C-130H Hercules do końca 2025 roku.
Informacja o zakupie C-130J Super Hercules zaskakuje. Z różnych przyczyn Szwecja wskazywana była jako potencjalny klient na brazylijskie Embraer KC-390 Millennium – ich zakup mógłby zostać uznany za swoisty rewanż za zakup przez Brazylię wielozadaniowych samolotów bojowych Saab JAS-39E/F Gripen.
Włochy zamówiły 22 samoloty tego typu w trzech odmianach (C-130J, C-130J-30 oraz KC-130J), których dostawy rozpoczęły się w 2000 roku. W ciągu lat utracono dwa egzemplarze (listopad 2009 oraz lipiec 2014). Są intensywnie wykorzystywane do różnorodnych działań operacyjnych realizowanych przez włoskie siły zbrojne na obszarze kraju, Europy oraz świata. Dodatkowo stanowią ważny element narodowego systemu obrony cywilnej – w ostatnich miesiącach mają ważne zadania w ramach działań związanych z pandemią COVID-19. Dotychczas nie pojawiały się informacje świadczące o chęci wycofania choćby części z nich i wystawieniu ich na sprzedaż.
W Europie samoloty C-130J Super Hercules są eksploatowane przez coraz większą liczbę państw. Obecnie ich lista obejmuje Wielką Brytanię, Włochy, Francję, Republikę Federalną Niemiec, Danie, Norwegię. Dodatkowo ich zakup planuje m.in. Królestwo Niderlandów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu