4 lutego koncern Boeing poinformował o przeprowadzeniu, we współpracy z US Navy, prób lotów samolotów przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler w konfiguracji autonomicznej.
Powyższe testy realizowano z udziałem ośrodka doświadczalnego w Patuxent River – w powietrzu znalazły się dwa E/A-18G Growler, które były sterowane przez załogę trzeciego samolotu. Całość prowadzono w czasie corocznych FLEX, łącznie wykonano cztery wyloty, w czasie których symulowano przeprowadzenie 21 misji. Pozytywne wyniki udowodniły, że załogi samolotów F/A-18E/F Super Hornet oraz E/A-18G Growler mogą współpracować z bezzałogowymi maszynami latającymi, które mogą wspierać je w realizacji zadań operacyjnych. Powyższe rozwiązanie może pozwolić na zwiększenie bezpieczeństwa załóg, które nie będą narażone na oddziaływanie systemów obrony potencjalnego przeciwnika.
Obecnie Stany Zjednoczone, a także inne państwa zachodnie, rozwijają technologię „loyal wingman”, która ma obejmować pełną współpracę maszyn załogowych i bezzałogowych. Te drugie mają dysponować możliwością sterowania z pokładów samolotów załogowych – w tym przypadku optymalnym rozwiązaniem mogą być maszyny dwumiejscowe.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu