24 marca Royal Navy poinformowała, że pierwszy śmigłowiec wczesnego ostrzegania Leonardo AW101 Crowsnest został wdrożony do eksploatacji. Tego typu wydarzenie otwiera drogę do udziału maszyny w pierwszym rejsie operacyjnym lotniskowca HMS Queen Elizabeth.
Śmigłowce Leonardo AW101 wyposażone w stację radiolokacyjną Thales Searchwater 2000 mają osiągnąć wstępną gotowość operacyjną do września bieżącego roku. Łącznie rząd brytyjski zamówił dziesięć modułów radiolokacyjnych, które mogą zostać zintegrowane z każdym wielozadaniowym AW101 HM2 Merlin. W roli latającego punktu wczesnego ostrzegania i dowodzenia zastąpią już wycofane Westland Sea King ASaC7. W nowej funkcji Merliny mają pełnić zadania do 2030 roku – zgodnie z obecnym harmonogramem, wówczas mają zostać wycofane z eksploatacji. Być może ich następcami będą wiropłaty nowej generacji – Londyn rozważa zakup amerykańskiej konstrukcji wybranej w programie FLRAA.
Głównym zadaniem śmigłowców Leonardo AW101 Crowsnest będzie zapewnienie bezpieczeństwa lotniskowcowym grupom bojowym Royal Navy. Na każdym z lotniskowców typu Queen Elizabeth mają bazować obydwie wersje AW101 HM2 Merlin – wczesnego ostrzegania i dowodzenia oraz wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych. Ich uzupełnieniem będą wielozadaniowe samoloty bojowe skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu