4 maja prasa rosyjska poinformowała, że Ministerstwo Obrony Rosji anulowało kontrakt na zakup dwóch samolotów tankowania powietrznego nowego pokolenia, które miały zostać dostarczone przez Zjednoczoną Korporację Lotniczą.
Nowe maszyny, wzorem zachodnim, miały powstać na bazie szerokokadłubowego samolotu pasażerskiego. W przypadku Rosjan wybór padł na Ił-96-400, a w wersji wojskowej miał otrzymać oznaczenie Ił-96-400TZ. Ministerstwo Obrony Rosji nie upubliczniło przyczyn anulowania zamówienia. Kontrakt został podpisany w 2015 roku, każdy z samolotów miał otrzymać giętkie przewody tankujące UPAZ-1 pozwalające na przekazywanie paliwa samolotom produkcji rosyjskiej. W opcji znalazło się zamówienie na kolejnych 30 sztuk – wszystkie miały wyprzeć z linii Ił-78M, a także rozszerzyć możliwości operacyjne. Według specyfikacji Ił-96-400TZ miał możliwość zabrania do 65 ton paliwa, które mógł przekazywać innym samolotom.
Nieoficjalnie główną przyczyną mogły być opóźnienia programu. Producent proponował przyspieszenie procesu wdrożenia samolotów poprzez przebudowę do standardu wojskowego pary (używanych) płatowców wersji towarowej, na co nie zgodzili się decydenci w Moskwie. Roczna produkcja samolotów Ił-96 oscyluje w granicy jednego egzemplarza rocznie. Ze względów ekonomicznych nie są wykorzystywane przez przewoźników (poza kubańskimi Cubana de Aviacion).
(ŁP) | Foto: Andriej Tchursin |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu