Peru, przy wsparciu rosyjskiego przemysłu obronnego, wznowiło serwisowanie i remonty swoich samolotów szturmowych Su-25. Stosowny kontrakt o wartości 31,99 mln USD rząd Peru zawarł z centralą „Rosoboroneksport” jeszcze 23 grudnia 2014 r. Chodziło wówczas o remont 10 Su-25 latających w Fuerza Aérea del Perú (FAP).
Obecnie mowa jest o podtrzymaniu kontraktu z 2014 r. po okresie zamrożenia prac. Według części mediów związane było to z brakiem środków. Peru sprawdzało także możliwość wykonania analogicznych remontów na Białorusi, z czego ostatecznie zrezygnowano. Natomiast 13 kwietnia gen. mjr. Siergiej Poletuczij z Wojsk Powietrzno-Kosmicznych SZ FR, który przewodniczył rosyjskiej delegacji w Peru, udzielił wywiadu Federación de Periodistas del Perú (Federacja Dziennikarzy Peru), w którym mówił o umowie z 2014 r. Oprócz kwestii samych samolotów, Peru i Rosja negocjują sposób szkolenia peruwiańskich pilotów. To może przebiegać dwuetapowo. Poza symulatorami (szkolenie w Peru), piloci odbędą kursy szkoleniowe w Rosji i będą wykonywać loty na Su-25. To także powrót do dawnych praktyk, gdyż wszyscy peruwiańscy piloci Su-25 byli w przeszłości szkoleni w Rosji. Obecnie peruwiański resort obrony i FAP rozważają, jaki wybrać model szkolenia (symulator w Peru i krótkie kursy w Rosji czy długie kursy i rezygnacja z symulatora). Delegacja Ministerstwa Obrony FR zapoznała się w Peru ze stanem technicznym Su-25, wyprodukowanych w latach 1987-1991, wyposażeniem naziemnym i uzbrojeniem. Peru eksploatuje samoloty bojowej wersji Su-25 i dwumiejscowej szkolno-treningowej Su-25UB (10+8), które w 1996 r. zakupiono na Białorusi wraz z 18 MiG-ami-29 (16 9.13 + 2 9.51) za 358 mln USD. Tylko część z nich, podobno 10 (w tym 4 UB), jest zdolnych do lotu. Wszystkie sprawne maszyny skupiono w eskadrze Escuadrón Aéreo 112 „Tigres” z Grupo Aéreo N.º 11 w bazie lotniczej El Pato koło Talary.
Wykonawcą umowy w Peru jest spółka Servicio de Mantenimiento (SEMAN), historycznie pierwszy peruwiański producent lotniczy, obecnie specjalizujący się w serwisowaniu cywilnych oraz wojskowych samolotów i śmigłowców zachodniej oraz sowieckiej konstrukcji (m.in. wybrane modele Boeingów 727/737/767, McDonnell Douglas DC-8-60/70 i DC-10, Lockheed Martin C-130/L-100, trwa uzyskiwanie uprawnień do serwisowania Airbusów A320 i A321 oraz Boeingów 737NG).
W przypadku kontraktu z 2014 r. cała kwota miała zostać skierowana na remont maszyn (np. 15,5 mln na prace przy samych płatowcach, 8,2 mln na części zamienne i brakujące wyposażenie, 8,3 mln na remont oraz przedłużenie resursów 20 silników R-95Sz). Po wznowieniu wykonywania kontraktu SEMAN wyremontował cztery samoloty: Su-25 (nr 070) w sierpniu 2018 r., Su-25UB (085) w marcu 2019 r., Su-25UB (083) w sierpniu 2019 r. i Su-25 (071) w marcu 2020 r. Kolejnymi maszynami przewidzianymi do remontu są samoloty o numerach: 075, 077, 078, 079, 080 (Su-25) i 087 (Su-25UB).
Poza umową z 2014 r., Peru podpisało z Rosją kolejną w 2016 r., na mocy której SEMAN będzie wykonywał podstawowe remonty latających w FAP śmigłowców: Mi-8, Mi-17, Mi-171, Mi-25 i Mi-35P.
(AMM) | Foto: Fuerza Aérea del Perú |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu