Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Premiera KAI MC-X na wystawie DX KOREA 2022

Model w skali samolotu transportowego KAI MC-X debiutujący na wystawie DX KOREA 2022. Fot. KAI

Na trwającej między 21 a 25 września wystawie uzbrojenia DX KOREA 2022 w Ilsan, dzielnicy Goyang, w Republice Korei, południowokoreańska firma Korea Aerospace Industries po raz pierwszy pokazuje model w skali rozwijanego południowokoreańskiego samolotu transportowego MC-X. Jest to pierwsza taka południowokoreańska konstrukcja, docelowo mająca zastąpić transportowe samoloty serii C-130 Hercules.

Istnienie programu MC-X spółka Korea Aerospace Industries (KAI) ujawniła jeszcze w 2021 r. Według przyjętego harmonogramu rozwój maszyny (budowa prototypu i jego oblot) potrwa 7–9 lat, natomiast badania w locie potrwają kolejne dwa lata. Produkcja seryjna ma ruszyć ok. 2035 r. KAI zakłada, ze wówczas światowy popyt na samoloty transportowe wielkości MC-X będzie wynosił 800 sztuk. Budżet programu zakłada, że faza rozwojowa pochłonie 3 bln KRW (2,13 mld USD), koszt produkcji (nie jest jasne ilu sztuk) 18 bln KRW (12,795 mld USD), a jeden MC-X będzie kosztował 90 mld KRW (64 mln USD).

MC-X ma typowy układ samolotu transportowego – jest to górnopłat z tylną rampą ładunkową i usterzeniem ogonowym w układzie T. Skrzydła są zakończone wingletami. Program MC-X jest na dość wczesnym etapie, zatem projekt płatowca zapewne jest przybliżony i pewnie nie przeszedł wszystkich badan w tunelach aerodynamicznych. Na modelu widać boczne drzwi – w przedniej i tylnej części kadłuba – te drugie zapewne pomyślane przede wszystkim do wykorzystania przy zrzucie spadochroniarzy. Według KAI bryła kadłuba MC-X jest wzorowana na ciele orki – cokolwiek to ma znaczyć – na pewno ten „pomysł” widać w malowaniu pokazanego modelu.

Model w skali MC-X na DX KOREA 2022 wystawiono razem z karta informacyjną zawierającą następujące projektowe dane taktyczno-techniczne: 40,3 m długości; 41,1 m rozpiętości; 13,5 m wysokości; prędkość maksymalna Ma=0,75 (850 km/h), siła ciągu silników 2×30 000 lbf (2×133 kN), maksymalna masa startowa 92 t, maksymalna masa ładunku 30 t, zasięg maksymalny 7000 km. Jednak przedstawiciele KAI w wypowiedziach dla mediów mówili już tylko o 5000 km zasięgu maksymalnego oraz o „około” 30 t ładowności. Ładownia MC-X ma pomieścić 120 żołnierzy w pełnym rynsztunku lub 80 spadochroniarzy. Nie podano żadnych danych odnośnie typu silnika. Na modelu widać, że mają to być silniki turbowentylatorowe o dużym stosunku dwuprzepływowości. Republika Korei takich silników nie produkuje, ale zapewne ma ambicję samodzielnie takie turbiny skonstruować, zapewne w kooperacji z zagranicznymi firmami.

Obecnie Republika Korei wykorzystuje 16 transportowych C-130H/J Hercules/Super Hercules i 20 CN-235, które latają w Siłach Powietrznych Rep. Korei. C-130J są nowe, bo wprowadzone w 2014 r. Natomiast pozostałe zbliżają się do 30 lat służby i są przewidziane do zastąpienia. Poza tym Rep. Korei planuje zastąpić po 2030 r. morską patrolową wersją MC-X wszystkie swoje patrolowe samoloty P-3C Orion Marynarki Wojennej Rep. Korei i CL-600 Straży Wybrzeża. Biorąc pod uwagę przyjęty harmonogram programu MC-X jest mało prawdopodobne, aby patrolowa (wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych) wersja MC-X była gotowa do produkcji przed 2040 r. Zapewne planowany jest też MC-X w wersji samolotu tankowania powietrznego.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc