3 listopada, w odpowiedzi na pytania zadanie przez Zespół Badań i Analiz Militarnych Inspektorat, Uzbrojenia MON poinformował o postępach programu zamówienia i budowy wyspecjalizowanego okrętu ratowniczego projektu 570-II, który kryje się pod kryptonimem Ratownik.
Jak wynika z treści wyjaśnienia udzielonego naszemu portalowi, 15 października konsorcjum firm w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. złożyło wstępny formularz negocjacyjny. Aktualnie trwa ocena przedstawionych dokumentów, co może być podstawą do kontynuowania procesu zakupu jednostki.
Zaproszenie do negocjacji zostało wystosowane przez Inspektorat Uzbrojenia 20 lipca tego roku i było wynikiem deklaracji ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka z 22 maja. Jest to kolejna próba pozyskania dla Marynarki Wojennej RP wyspecjalizowanej jednostki ratowniczej i do prac głębokowodnych. Poprzednia została przerwana 24 kwietnia. Wówczas Inspektorat Uzbrojenia motywował decyzję przedłużającym się procesem realizacji oraz zadeklarowanym przez wykonawcę wzrostem kosztów. Już wówczas Inspektorat Uzbrojenia zapewniał, że będzie chciał szybko wznowić projekt na nowych zasadach.
Ratownik ma zastąpić parę obecnie eksploatowanych jednostek projektu 570 (ORP Lech i ORP Piast, oba w służbie od 1974 roku). Ma to być w istocie okręt wielozadaniowy, który znajdzie zastosowanie przy szeroko pojętych pracach podwodnych, ratownictwie morskim, w tym okrętów podwodnych, szkoleniu nurków, współpracy z pododdziałami sił specjalnych, a także zabezpieczeniu potrzeb resortów związanych z interesami państwa na Bałtyku.
Także w kwestii rozwiązania pomostowego w programie okrętu podwodnego nowego typu pod kryptonimem Orka, oczekiwane są działania ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej, dotyczące m.in. podpisania umowy na zakup używanej pary jednostek szwedzkiego typu Södermanland, co ma pozwolić na zachowanie zdolności operacyjnych po wycofaniu dwóch ostatnich Kobbenów, czyli Bielika i Sępa.
Ratownik to jeden z kilku projektów prowadzonych na rzecz Marynarki Wojennej. Obecnie obejmują one budowę serii holowników typu B860 i dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Lecha i Piasta jeden okręt ma zastąpić???
Zamówmy od razu dwa to wychodzi dużo taniej niż kupować osobno po jednym.
Okręty ratownicze, hydrograficzne, szkolne,zwiadowcze 8 jednostek zbudowanych w latach 70, jeden projekt modułowa konstrukcja 4-5 jednostek, połowa okrętów a potencjał ten sam albo większy jeżeli zajdzie potrzeba
Tanio tego słowa w słowniku Mariusza i spółki nie ma.. musi być drogo... na miarę naszych możliwości 🙂 Szkoda słów.. prawda jest taka, że i 4 takie miałyby co robić..