21 stycznia korporacja Northrop Grumman poinformowała o zakończeniu realizacji pierwszego, wieloletniego, kontraktu z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych, który dotyczył produkcji i dostaw pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Hawkeye.
Ostatnim egzemplarzem z powyższej serii była maszyna o numerze seryjnym AA-52, która jednocześnie jest 51. E-2D Hawkeye dostarczonym lotnictwu morskiemu Stanów Zjednoczonych. Pierwszy wieloletni kontrakt produkcyjny na samoloty powyższego typu zawarto w 2014 roku – obejmował 25 egzemplarzy dla US Navy, a dodatkowo objął także produkcję eksportową dla Japonii, która w ramach I partii zamówiła cztery samoloty tego typu. Jak wskazuje dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych, tego typu kontrakt pozwolił na zaoszczędzenie kwoty około 587 mln USD w stosunku do corocznych umów na niewielkie partie produkcyjne.
Nie może więc dziwić fakt, że w 2019 roku Northrop Grumman oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zawarli drugą wieloletnią umowę na produkcję samolotów E-2D Hawkeye. Obejmuje ona 24 egzemplarze dla US Navy, a dodatkowo pozwoli na zaoferowanie atrakcyjnej ceny dla klientów eksportowych – w ramach powyższego kontraktu zbudowane zostaną kolejne samoloty dla Japonii (dziewięć) oraz trzy dla Francji. W powyższym przypadku oszczędności dla budżetu federalnego mają wynieść około 411 mln USD, a produkcja ma zostać zrealizowana do końca 2023 roku.
Jak wskazuje producent, najnowszy egzemplarz E-2D Hawkeye, AA-52, reprezentuje najnowszą konfigurację wyposażenia pokładowego. Obejmuje ona nowe oprogramowanie systemów pokładowych (DSSC Block 3), a także pełną możliwości wykorzystania sondy do uzupełniania paliwa w powietrzu przy pomocy giętkiego przewodu tankującego. Ten krok pozwoli na zwiększenie czasu operacyjnego powyżej obecnych 5 godzin.
Obecnie producent wraz z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych prowadzą działania marketingowe związane ze zdobyciem nowych klientów eksportowych. Ma to związek z faktem, że II wieloletnia umowa produkcyjna dla US Navy będzie ostatnią w historii programu – po jej zakończeniu lotnictwo morskie będzie dysponować flotą 75 egzemplarzy seryjnych. Wśród potencjalnych rynków wymienia się m.in. Indie oraz Egipt.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Tego typu samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia w liczbie ok. 3-4 sztuk byłby bardzo pomocne w naszej armii.