Dywizjon testowy piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych (USMC) VMX-1 rozpoczął program wstępnych testów operacyjnych i oceny konstrukcji (IOT&E) ciężkiego śmigłowca transportowego Sikorsky CH-53K King Stallion.
Oblatany 27 października 2015 r. CH-53K miał uzyskać wstępną gotowość operacyjną (IOC) w lipcu 2019 r. Jednakże podczas testów śmigłowca odkryto ponad sto różnych problemów technicznych oraz niedociągnięć konstrukcyjnych, które wymagały poprawy. Z tego powodu program budowy śmigłowców CH-53K jest już opóźniony o dwa lata.
W grudniu 2012 r. firma Sikorsky dostarczyła pierwszy prototyp CH-53K przeznaczony do testów naziemnych. 31 maja 2013 r. marynarka wojenna przyznała firmie Sikorsky kontrakt kontynuacyjny na dostawę czterech prototypów CH-53K przeznaczonych do testów w powietrzu (EMD). 17 maja 2019 r. Sikorsky otrzymał wart 1,13 miliarda USD kontrakt na budowę 12 egzemplarzy CH-53K w ramach dwóch małoliczbowych transz produkcyjnych (LRIP 2-3). Wart 550 milionów USD kontrakt na budowę kolejnych sześciu egzemplarzy w ramach czwartej transzy małoliczbowej (LRIP 4), Sikorsky otrzymał 26 października 2020 r. Obecnie w zakładach firmy Sikorsky w Connecticut na ukończeniu jest pięć egzemplarzy CH-53K, a kilkanaście znajduje się w różnych stadiach produkcji.
16 maja 2018 r. dywizjon VMX-1 odebrał pierwszy produkcyjny egzemplarz CH-53K. W maju 2020 r. firma Lockheed Martin przekazała USMC pierwszy tzw. skonteneryzowany symulator śmigłowca (CFTD – Containerized Flight Training Device) jak również pełnowymiarową makietę (CMT – Composite Maintenance Trainer) i trenażer-laboratorium (HEMT – Helicopter Emulation Maintenance Trainer) służące do szkolenia techników obsługi naziemnej. Urządzenia te przydzielono dywizjonowi VMX-1 i zainstalowano w bazie MCAS New River w Jacksonville w Karolinie Północnej. W New River pododdział dywizjonu VMX-1 szkoli techników naziemnych i przyszłe załogi CH-53K dopracowując jednocześnie oficjalny „sylabus” śmigłowca. Jak na razie pododdział dywizjonu posiada dziesięciu w pełni przeszkolonych pilotów oraz dziesięciu szefów załóg.
Na początku stycznia 2021 r. dywizjon rozpoczął sześciomiesięczny program wstępnych testów operacyjnych CH-53K. W czerwcu 2021 r. ma rozpocząć się etap oceny konstrukcji, który zakończy się ogłoszeniem wstępnej gotowości operacyjnej (IOC). Zadaniem dywizjonu VMX-1 jest m.in. ocena stopnia niezawodności śmigłowca, określenie czasu funkcjonowania pomiędzy naprawami oraz oszacowanie ile roboczogodzin wymaga jego serwisowanie i wymiana kluczowych podzespołów. W czerwcu i lipcu 2021 r. mają odbyć się testy morskie i pokładowe CH-53K. Na listopad zaplanowano 72-godzinny test wydajności, który ma pokazać ile potencjalny dywizjon, wyposażony w CH-53K jest w stanie wykonać lotów i z jakim efektem.
Docelowo dywizjon VMX-1 będzie mieć na wyposażeniu sześć CH-53K. Firma Sikorsky ma dostarczyć kolejne egzemplarze śmigłowca w styczniu, lutym, czerwcu i wrześniu 2021 r. Ostatni egzemplarz dywizjon ma otrzymać w styczniu 2022 r. W tym czasie VMX-1 będzie już kończył fazę IOT&E programu. Na początku 2022 r. ma też być gotowa pierwsza grupa przeszkolonych pilotów, członków załóg i techników obsługi naziemnej. Będzie stanowić wstępną kadrę dywizjonu HMH-461 „Ironhorse” – pierwszego liniowego dywizjonu USMC, który otrzyma śmigłowce CH-53K. Ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej dla CH-53K planowane jest na koniec 2022 lub początek 2023 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu