11 grudnia Departament Obrony Australii poinformował, że pod koniec listopada do kraju powrócił pierwszy zmodernizowany samolot transportowo-tankujący Airbus KC-30A.
Modernizacja samolotu obejmowała rozbudowę możliwości w zakresie łączności, dowodzenia, kontroli oraz świadomości sytuacyjnej. Jak wskazuje australijski Departament Obrony, dzięki temu możliwości maszyny w zakresie wymiany informacji i danych wzrosły o 300% w stosunku do pierwotnej konfiguracji. Modernizacja umożliwi zwiększenie możliwości samolotu w zakresie działań z innymi statkami powietrznymi oraz partnerami. W pracach uczestniczyli Airbus, Northrop Grumman, CAE oraz inni (nieujawnieni) partnerzy przemysłowi. Kontrakt dotyczący powyższego projektu został podpisany w październiku 2020 roku.
O ile pierwszy KC-30 przechodził proces modernizacji w Hiszpanii (zakłady koncernu Airbus odpowiadające za konwersję A330 do modelu A330MRTT), pozostałe KC-30 należące do RAAF mają przejść prace w zakładach korporacji Northrop Grumman w Brisbane w Australii i zakończyć się do końca 2025 roku.
Obecnie Royal Australian Air Force dysponuje siedmioma samolotami KC-30A. Dwa z nich powstały poprzez przebudowę używanych A330-200 pochodzących z rynku cywilnego. W połowie 2023 roku media australijskie poinformowały, że władze zatwierdziły projekt powiększenia floty do dziewięciu maszyn.
Wszystkie australijskie KC-30A dysponują możliwością uzupełniania paliwa w powietrzu przy pomocy ogonowego stanowiska wyposażonego w sztywne łącze, a także dwóch podskrzydłowych zasobników z giętkimi przewodami tankującymi. Poza wsparciem RAAF stanowią ważny element wsparcia dla sojuszników.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu