20 września koncern Boeing poinformował, że pierwszy egzemplarz samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7A Wedgetail Mk 1, który jest przeznaczony dla Royal Air Force, wykonał swój lot testowy po realizacji prac naziemnych.
Samolot, noszący oznaczenie WT001, spędził w powietrzu 150 minut. Start i lądowanie zrealizowano z Międzynarodowego Portu Lotniczego w Birmingham w Wielkiej Brytanii – mieszczą się tam STS Aviation Services, które odpowiadają za konwersję samolotów pasażerskich Boeing 737-700 do konfiguracji E-7A Wedgetail Mk 1. Pierwszy lot testowy otwiera drogę do kolejnych prób – jak wskazuje Boeing, seria jest zaplanowana na jesień bieżącego roku. Po jej zakończeniu oraz naniesieniu docelowego schematu malowania zaplanowano dostawę do użytkownika – bazą operacyjną brytyjskich maszyn będzie Lossiemouth w Szkocji, gdzie znajduje się m.in. odpowiednia infrastruktura zbudowana na potrzeby samolotów Boeing P-8A Poseidon.
Pierwszy brytyjski egzemplarz bazuje na używanym 737-700, który został wyprodukowany w 2010 roku. Do czerwca 2019 roku były wykorzystywany jako czarterowa maszyna w konfiguracji VIP. W ramach realizacji umowy z Wielką Brytanią Boeing odkupił egzemplarz w czerwcu 2019 roku, a do w celu konwersji do nowej roli w Birmingham trafił w styczniu 2021 roku. W brytyjskim programie są wykorzystywane dwa używane 737-700 – przyszły WT002 także bazuje na maszynie pochodzącej z cywilnego rynku wtórnego. Powyższy zabieg pozwolił na ograniczenie kosztów całego projektu.
Początkowo Brytyjczycy zakładali zakup pięciu samolotów E-7A Wedgetail Mk 1, jednak w wyniku cięć budżetowych (w 2021 roku) liczbę zredukowano do trzech. Nie można wykluczyć, że wobec zmian geopolitycznych w Europie Londyn podejmie decyzję o dokupieniu dwóch kolejnych – dzięki decyzjom NATO oraz Stanów Zjednoczonych linia montażowa E-7A Wedgetail będzie żywa przez dłuższy czas.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu