Jedną z ciekawostek 54. Salonu Lotniczego i Kosmicznego w Paryżu jest prezentacja makiety samolotu pionowego startu i lądowania Bell V-280 Valor. Powyższa konstrukcja została wybrana przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w programie FLRAA, którego celem jest zastąpienie wielozadaniowych UH-60 Black Hawk.
Jak wskazują przedstawiciele Bell Textron, model wiernie odpowiada rozwiązaniom wprowadzonym w demonstratorze technologii. W stosunku do docelowego standardu wiadomo, że obecnie Departament Obrony zrezygnował m.in. z wielofunkcyjnego i wieloformatowego ekranu w kabinie pilotów. Co rzuca się w oczy to duża przestrzeń kabiny ładunkowej, która przewyższa objętość UH-60 Black Hawk. Dodatkowo pozytywnym elementem jest także szeroki korytarz łączący kabinę pilotów oraz ładunkową.
Obecnie Bell Textron realizuje bazową umowę badawczo-rozwojową, która kosztuje amerykański budżet 1,361 mld USD i ma zostać zakończona do kwietnia 2031 roku. Fundusze będą wykorzystywane do dalszych prac projektowo-rozwojowych, dodatkowo Bell Textron ma prowadzić budowę wirtualnego prototypu – tego typu procedura ma ułatwić ewentualne poprawki i modyfikacje na etapie produkcji podzespołów. Dostawy seryjnych maszyn mają rozpocząć się około 2030 roku. Poza armią amerykańską FLRAA może stać się odpowiedzią na zapotrzebowanie sojuszników – wśród państw, które są zainteresowane programem można wymienić Wielką Brytanię, Włochy oraz Norwegię. Dodatkowo nie można wykluczyć, że FLRAA stanie się podstawą dla następcy dla wielozadaniowych śmigłowców pokładowych MH-60R/S Seahawk oraz transportowych Bell UH-1Y Venom.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu