Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ostatnia podróż trzech włoskich okrętów podwodnych

Oczekujące na transport do stoczni złomowej trzy okręty podwodne typu Sauro. Fot. Andrzej Nitka

9 kwietnia port La Spezia opuścił ciężarowiec półzanurzalny Seaway Albatross transportujący do tureckiej stoczni złomowej Ege Çelik (Aliağa) kadłuby trzech włoskich okrętów podwodnych typu Sauro, które zostaną tam zutylizowane.

Jednostkami te są przedstawicielami pierwszej – Carlo Feccia di Cossato (S 519) i drugiej – Leonardo da Vinci (S 520), Guglielmo Marconi (S 521) – serii okrętów podwodnych typu Sauro. Zostały one zbudowane w latach 1975-1982 przez stocznię w Monfalcone, a służbę zakończyły odpowiednio 1 kwietnia 2005 r, 30 czerwca 2010 r. i 1 października 2003 r.

Od tego czasu oczekiwały one w bazie morskiej (arsenale) w La Spezia na decyzję o ich dalszych losach. Leonardo da Vinci jako jednostka najpóźniej wycofana, a tym samym w najlepszym stanie, miała szanse zostać zachowana jako okręt-muzeum. Niestety za sprawą nieporozumień z władzami miasta do realizacji tego pomysłu nie doszło, zaś sama jednostka wraz ze swoimi bliźniakami trafi do hutniczego pieca.

Prototypowy Nazario Sauro jest największym eksponatem muzeum Galata w Genui. Fot. Andrzej Nitka

Wszystkie trzy okręty podwodne zostały załadowane na pokład ciężarowca Seaway Albatross w pobliżu wyspy Tino leżącej u wejścia do zatoki La Spezia pomiędzy 5 a 6 kwietnia br. Następnie statek wszedł do tego portu, gdzie okręty podwodne zostały odpowiednio przymocowane na czas transportu. Według planów mają one dotrzeć do Turcji do końca bieżącego tygodnia.

Należy nadmienić, że dla Seaway Albatross jest już trzeci rejs, podczas którego przewozi do tej samej tureckiej stoczni złomowej wycofane włoskie okręty. Podczas pierwszego rejsu były to fregaty rakietowe Artigliere F 582 i Bersagliere F 584 typu Soldati, a podczas drugiego jednostki tej samej klasy – Maestrale (F 570) i Scirocco (F 573) typu Maestrale.

Aktualnie służbę w Marina Militare pełnią cztery nieco zmodyfikowane okręty podwodne typu Sauro trzeciej – Salvatore Pelosi (S 522), Giuliano Prini (S 523) oraz czwartej serii – Primo Longobardo (S 524) i Gianfranco Gazzana Priaroggia (S 525). Natomiast prototypowy Nazario Sauro (S 518) pełni rolę jednostki muzealnej w Muzeum Morskim Galata w Genui.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc