15 lipca Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych poinformowały, że w laboratorium badawczym podległym DEVCOM (Combat Capabilities Development Command, pol. Dowództwo Rozwoju Zdolności Operacyjnych) trwają badania nad optymalizacją pracy silników wysokoprężnych. Projekt realizowany jest we współpracy z naukowcami Uniwersytetu Nowej Południowej Walii.
Uczeni wykryli zależność opóźnienia zapłonu od temperatury w określonych warunkach pracy w niektórych typach silników wysokoprężnych. Podczas badań eksperymentalnie sięgnięto po diagnostykę laserową. Opóźnienie zapłonu jest parametrem niezwykle ważnym w silnikach o zapłonie samoczynnym, ponieważ decyduje o rozpoczęciu spalania, co znacząco wpływa na osiągi, sprawność i niezawodność silnika. W ekstremalnych warunkach pracy, takich,w jakich pracują silniki bezzałogowych aparatów latających, rozpoczęcie spalania może wywołać detonację lub zgaszenie zapłonu. Detonacja może uszkodzić silnik, a gaszenie zapłonu może prowadzić do wypadków, gdy statki powietrzne tracą moc.
Badania mogą doprowadzić do poprawy dokładności obliczeń opóźnienia zapłonu w różnych silnikach, co w przyszłości przełoży się na poprawę ich osiągów i niezawodności za sprawą poprawionej kalibracji tegoż. Spaść ma również wrażliwość silników tzw. wielopaliwowych na stosowanie paliwa innego typu niż podstawowe (obecnie stosowanie paliw alternatywnych jest możliwe w pojazdach wojskowych, lecz wiąże się ze spadkiem osiągów i żywotności silnika). Celem jest osiągnięcie możliwości pracy do siedmiu dni na paliwie alternatywnym.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu