14 listopada u stóp szczecińskich Wałów Chrobrego odbyła się uroczystość chrztu i pierwszego podniesienia biało-czerwonej bandery na statku wielozadaniowym Planeta I. Matką chrzestną jednostki została Agata Lichszteld, małżonka dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Wydarzenie to kończy program NostriMaris, czyli „nasze morze”.
W ceremonii wzięli udział m.in.: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. Marcin Ryngwelski, prezes zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. Andrzej Madejski, krajowy duszpasterz ludzi morza ojciec Edward Pracz i dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.
Statek zbudowała stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku. Planeta I po raz pierwszy zacumowała w swojej Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu, skąd będzie pełnić służbę, 29 października. Nazajutrz nastąpił odbiór końcowy i przekazanie jednostki armatorowi.
Planeta I jest drugą z pary jednostek zamówionych przez Urząd Morski w Szczecinie na potrzeby własne i analogicznej instytucji z Gdyni. Prototypowego Zodiaka II, który będzie operował z Gdańska, ochrzczono 25 września. Wówczas też po raz pierwszy podniesiono na nim banderę.
Pozyskanie tych nowoczesnych statków wielozadaniowych było celem programu „NostriMaris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, zrealizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie. Nowe jednostki zastąpią parę starych, niemal 40-letnich stawiaczy pław typu B91 - gdyńskiego Zodiaka i szczecińską Planetę. W przeciwieństwie do poprzedników, najnowsze nabytki administracji morskiej to platformy wielofunkcyjne, mogące wypełniać szeroką gamę zadań. Wśród nich trzeba wymienić: lodołamanie morskie, obsługę oznakowania nawigacyjnego, prowadzenie prac hydrograficznych, gaszenie pożarów, ratownictwo morskie, holowanie awaryjne uszkodzonych jednostek pływających czy zwalczanie rozlewów olejowych. Ponadto będą też wyposażone w specjalistyczne urządzenia, niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych, wraz z obróbką i opracowywaniem danych batymetrycznych.
Statki zostały zaprojektowane przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. z Gdańska. Budowę jednostek zrealizowała wspomniana na wstępie Remontowa Shipbuilding, zaś nadzór klasyfikacyjny nad przebiegiem produkcji i prób odbiorczych sprawował Polski Rejestr Statków S.A. Gdańsku. Finansowanie projektu projektu kosztującego 240 mln złotych w 85% zapewniły środki z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Unii Europejskiej, pozostałe 15% pochodziło z budżetu Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Przy okazji chrztu i podniesienia bandery na Planecie I, 13 listopada na pobliskim nabrzeżu otwarto wystawę „100-lecie Polskiej Administracji Morskiej" przygotowaną wspólnie przez Urząd Morski w Szczecinie i szczecińskie Centrum Żeglarskie. Historia Polskiej Administracji Morskiej sięga 1920 r., kiedy to Rozkazem Ministra Spraw Wojskowych z dnia 2 kwietnia 1920 r. został utworzony Urząd Marynarki Handlowej w Wejherowie. Obecnie, po likwidacji placówki w Słupsku, funkcjonują dwa Urzędy Morskie: w Szczecinie i w Gdyni. Ekspozycję można oglądać nad Odrą do niedzieli 15 listopada, a od najbliższego poniedziałku do 20 grudnia będzie ustawiona przed wejściem do gmachu Czerwonego Ratusza, przy placu Batorego 4, który od 1963 r. jest siedzibą szczecińskiego Urzędu Morskiego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu