Na MSPO 2024 spółka PIT-RADWAR, wchodząca w skład PGZ S.A., pokazała mobilny trójwspółrzędny radar dalekiego zasięgu Warta. W tym roku w Kielcach można zobaczyć stacje Warta w najnowszej konfiguracji, w której przechodzi badania kwalifikacyjne, dużymi krokami zbliżające się do finału.
Warta to mobilna stacja radiolokacyjna, pracująca w decymetrowym paśmie L. Koncepcyjnie stację Warta zaprojektowano dla pododdziałów wojsk radiotechnicznych SZ RP jako następcę obecnie używanych stacji NUR-12. Na MSPO 2024 można zobaczyć Wartę w konfiguracji mobilnej osadzoną na czteroosiowym Jelczu. Przed laty, w 2018 r., pokazano na MSPO Wartę w konfiguracji demonstracyjnej na stabilizowanej platformie.
Natomiast na MSPO 2024 PGZ i PIT-RADWAR pokazują stację Warta w wersji mobilnej, prócz jednostki antenowej, także jednostkę wskaźnikowo-techniczną (czyli kabinę ze stanowiskami operatorskimi) na dwuosiowej przyczepie i jednostkę zasilania, także na przyczepie. W przypadku Warty jeden pełen zestaw tworzy: jednostka antenowa, jednostka wskaźnikowo-techniczna, jednostka zasilania, jednostka osłony elektromagnetycznej (także na Jelczu) i jednostka wyposażenia logistycznego (na Jelczu). Jednostka osłony elektromagnetycznej przewozi tzw. wabiki, z angielska zwane decoy’ami, które generują sygnały fałszywe, utrudniające namierzenie pracującej Warty. Jednostka wyposażenia logistycznego to polowy zestaw części zamiennych, przewozi także siatki maskujące Berberys w wersji letniej i zimowej. Jednostka zasilania składa się z dwóch agregatów po 85 kW każdy i zasilacza UPS, co gwarantuje nieprzerwaną pracę Warty, nawet w przypadku awarii jednego z agregatów (standardowo stację zasila jeden, jeżeli odmówi pracy, UPS przełącza Warte na drugi agregat bez utraty ciągłości zasilania). Oczywiście najbardziej imponuje jednostka antenowa z całkowicie półprzewodnikową aktywną anteną AESA o wymiarach ok. 6,6×6 m (nie licząc anteny „swój–obcy”), zapewniającej 360° pokrycia w azymucie.
Stacja Warta w styczniu 2025 r. prawdopodobnie zakończy badania kwalifikacyjne, wówczas pod koniec marca przyszłego roku dojdzie do rewizji dokumentacji, co otworzy drogę do rozpoczęcia negocjowania umowy wykonawczej. A tymczasem stację Warta można podziwiać na MSPO 2024.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu