Na MSPO 2024 Leonardo i PZL-Świdnik prezentują śmigłowiec wojskowy AW109 TrekkerM jako swoją propozycję na śmigłowiec szkolno-bojowy dla Wojska Polskiego. AW109 to znany i popularny śmigłowiec Leonardo, cieszący się wielkim popytem na świecie i nie bez powodu. Najważniejszy aspekt oferty polega na tym, że Leonardo – jako producent OEM – oferuje i śmigłowiec AW109 TrekkerM i symulator VxR do niego.
W portfolio śmigłowców Leonardo, AW109 Trekker to propozycja na dość lekki dwusilnikowy śmigłowiec, którego wyróżnia płozowe podwozie, łatwiejsze w eksploatacji w trudniejszych warunkach, stąd przydomek Trekker. Koncepcja AW109 Trekker była prosta – świetne osiągi i obszerna kabina modelu AW109S, płozowe podwozie i nowoczesna cyfrowa awionika (glass cockpit). Nic dziwnego, że AW109 Trekker cieszy się niesłabnącym popytem, bo w kategorii lekkich śmigłowców dwusilnikowych to niezawodna, łatwa w eksploatacji maszyna o maks. prędkości przelotowej aż 281 km/h, maks. zasięgu lotu 833 km i długotrwałości lotu 4 h 20 min (oba parametry przy 634 kg paliwa na wys. 5000 stóp). Takie osiągi to zasługa m.in. kombinacji świetnego czterołopatowego wirnika nośnego i napędu w postaci dwóch silników turbinowych Pratt & Whitney Canada PW207C.
AW109 TrekkerM, który można zobaczyć na MSPO 2024, to wersja wojskowa. Leonardo podkreśla szereg zalet tego śmigłowca. Prócz wspomnianych osiągów, cyfrowa awionika TrekkerM umożliwia uzbrojenie śmigłowca czy integrację głowicy optoelektronicznej (realizującej funkcje obserwacyjne, obserwacyjno-celownicze, naprowadzania uzbrojenia kierowanego – w zależności od modelu głowicy). W przypadku uzbrojenia, TrekkerM może być wyposażony w wysięgniki uzbrojenia, wśród którego mogą być zasobniki strzeleckie z km 12,7 lub 7,62 mm, wielolufowe zasobniki pocisków rakietowych 70 mm, w tym ich kierowanych wersji, np. APWKS itd. Wiele zależy od zamawiającego i wybranej konfiguracji awioniki – wówczas TrekkerM może służyć jako maszyna szkolna do użycia uzbrojenia ćwiczebnego na poligonie lub jako uzbrojona maszyna bojowa, np. dla Wojsk Specjalnych.
TrekkerM w szkolnej konfiguracji ma kokpit, w którym zasiada instruktor i kursant, a w kabinie pasażerskiej można dołożyć trzeci fotel dla drugiego kursanta, który będzie obserwował przebieg szkolenia kolegi w kokpicie. W przypadku innej konfiguracji kabina ładunkowa mieści sześć foteli dla żołnierzy. AW109 TrekkerM można też wyposażyć we wciągarkę czy punkty mocowań do desantowania się ze śmigłowca metodą szybkiej liny, jak to w przypadku działań Wojsk Specjalnych.
AW109 TrekkerM to wyrób całkowicie kontrolowany przez Leonardo – wliczając w to awionikę i glass cockpit. Dlatego wraz z wyborem TekkeraM Ministerstwo Obrony Narodowej miałoby pełną kontrolę nad wszelkimi modyfikacjami tego śmigłowca. Produkcja (FAL+FL) AW109 TrekkerM mogłaby być zlokalizowana w PZL-Świdnik, który to już de facto uczestniczy w produkcji struktur kadłuba tego śmigłowca. Zatem Leonardo dysponuje pełną kontrolą wyrobu i procesu jego produkcji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu