3 lutego w PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. w Gdyni odbyło się przekazanie Marynarce Wojennej okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kontradmirał X. Czernicki, który zakończył tym samym gruntowną naprawę główną-dokową w oksywskim zakładzie Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Należący do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża okręt, będący jednym z najaktywniejszych w MW RP, jest teraz gotowy na kolejne lata służby.
Kontrakt realizowano na bazie umowy z 8 marca 2019 r. podpisanej pomiędzy Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu a konsorcjum złożonym z Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. (lider konsorcjum) i gdyńskich spółek: PGZ Stoczni Wojennej Sp. z.o.o. (lider techniczny) i Stoczni Remontowej „Nauta” S.A. Jednostka weszła do Stoczni 14 marca 2019 r. i niemal natychmiast rozpoczęto na niej pierwsze prace. Pierwotnie planowany czas realizacji projektu wydłużył się z 16 do 22 miesięcy, co było spowodowane koniecznością znacznego rozszerzenia zakresu prac, w tym m.in. potrzebą wymiany na okręcie całego okablowania o łącznej długości około 100 km. Dodatkowo ostatnie etapy prac spowolniła sytuacja epidemiczna związana z COVID-19.
Na jednostce naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych, co powoduje, że wychodzi on ze stoczni jako jednostka głęboko zmodernizowana. Na jednostce dokonano nie tylko typowych prac serwisowych, ale również wprowadzono liczne zmiany ułatwiające codzienną służbę i zwiększające komfort eksploatacji. Jako przykłady takich zmian wskazać można np. cyfryzację systemów okrętowych, wymianę steru strumieniowego na efektywniejszy czy nowy system klimatyzacji i wentylacji. Oprócz tego okręt otrzymał także nowy system monitorowania pracy siłowni, który usprawnia pracę napędu i zmniejsza ryzyko awarii. Wymieniono praktycznie całe okablowanie oraz orurowanie, a także dokonano drobnych napraw kadłubowych.
Zakończony obecnie kontrakt na remont ORP Kontradmirał X. Czernicki to tylko część prac realizowanych przez PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej. Obecnie w PGZ SW trwają prace nad dwoma innymi okrętami skierowanymi do Stoczni na naprawy główne-dokowe, tj. fregatą rakietową typu O. H. Perry ORP „Kościuszko” oraz okrętem hydrograficznym ORP Arctowski. Te dwie jednostki wrócą do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni w 2021 r. PGZ Stocznia Wojenna jest tym samym gotowa na realizację kolejnych kontraktów na rzecz swojego głównego klienta. Jednocześnie Stocznia czeka na przyjęcie okrętu-muzeum ORP Błyskawica, który przejdzie niebawem na Oksywiu naprawę konserwacyjno-dokową.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Wszystko fajnie, sporo nas kosztuje ten pojedyńczy biały słoń - raczej elefant baby, okręty pojedyńcze to ogromne koszty, dlatego tyle razy pisałem tu o zamówieniu dwóch Ratowników zamiast jednego, o.wydłużeniu.serii Kormoranów., to czyste oszczędności szkoda że decydentom pani z matematyki tak.szybko zmarła.
Ważne aby rozwijać tą jak i inne polskie stocznie aby miały możliwości nie tylko remontowe ale także produkcyjne nowych jednostek.