Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny krok ku integracji bezzałogowców z lotniskowcami

Wnętrze Unmanned Air Warfare Center z obiema konsolami operatorskimi. Fot. US Navy

15 sierpnia US Navy poinformowała o zakończeniu instalacji centrum kierowania bezzałogowymi aparatami latającymi UAWC (Unmanned Air Warfare Center) na pokładzie superlotniskowca USS George H.W. Bush (CVN 77) typu Nimitz. 

Należy podkreślić, że jest to pierwsza tego typu instalacja, jaka trafiła na pokład amerykańskiego superlotniskowca. Składa się ona z w pełni zintegrowanego systemu MD-5E Ground Control Station, który w wersji okrętowej znany jest jako Unmanned Carrier Aviation Mission Control System.

Jego rdzeniem są dwa stanowiska operatorskie, każde wyposażone w sześć monitorów głównych w rozmiarze 26”, a także czterech mniejszych, dotykowych. Komputery wykorzystują opracowany przez, należący do koncernu Lockheed Martin, wydział Skunk Works, system o nazwie Multi Domain Combat System. W przypadku CVN 77 z poziomu Unmanned Air Warfare Center, póki co, kontrolowane będą operacje lotnicze z wykorzystaniem bezzałogowych powietrznych tankowców typu Boeing MQ-25A Stingray, choć możliwości systemu są wystarczające do bardziej wymagających zadań jak nadzór nad operacjami bojowych bezzałogowców współpracujących z maszynami załogowymi.

Do chwili obecnej Stingray zrealizował kilka udanych operacji podawania paliwa na różnego rodzaju maszyny załogowe w tym Boeing F/A-18F Super Hornet (4 czerwca 2021 roku,  https://zbiam.pl/pierwsze-przekazanie-paliwa-w-powietrzu-przez-mq-25a-stingray), Northrop Grumman E-2D Hawkeye (19 sierpnia 2021 roku, https://zbiam.pl/mq-25-stingray-tankuje-e-2d-hawkeye) a także Lockheed Martin F-35C Lightning II (w dniu 15 września 2021 roku). We wszystkich tych przypadkach wykorzystano stosowane powszechnie w US Navy zasobniki podskrzydłowe z przewodami elastycznymi typu Cobham A/A42R-1 (D-704).

USS George H.W. Bush na początku przyszłego roku przeprowadzi serię prób, sprawdzających m.in. sieciocentryczność zastosowanych rozwiązań i pełną współpracę z systemami załogowymi. Pojazdami będą sterować operatorzy z dywizjonu VUQ-10 (Unmanned Carrier-Launched Multi-Role Squadron). Kolejnymi okrętami na pokładzie których zainstalowane zostaną dedykowane centra kontroli bezzałogowców będą: USS Carl Vinson (CVN 70), Theodore Roosevelt (CVN 71) oraz Ronald Reagan (CVN 76). Prace na ich pokładach mają się rozpocząć w nowym roku finansowym (który rozpoczyna się 1 października). Docelowo wszystkie amerykańskie lotniskowce otrzymają ten system.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc