19 sierpnia Boeing i dowództwo lotnictwa US Navy poinformowali o kolejnym, ważnym wydarzeniu programu MQ-25 Stingray – zrealizowano pierwszą próbę uzupełniania paliwa w powietrzu z wykorzystaniem drugiego typu samolotu załogowego.
W czasie próby, która miała miejsce 18 sierpnia, przedseryjny egzemplarz MQ-25 Stingray przeprowadził operację tankowania w powietrzu turbośmigłowego samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Northrop Grumman E-2D Hawkeye, należącego do eskadry doświadczalnej VX-20. Podobnie jak w przypadku wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet, maszyny tego typu mogą uzupełniać paliwo w powietrzu przy pomocy standardowego dla US Navy giętkiego przewodu tankującego.
Zadanie wykonano w oparciu o lotnisko MidAmerica w St. Louis, gdzie znajduje się centrum produkcyjne i doświadczalne Boeinga. Załoga E-2D Hawkeye, zgodnie z procedurami, wykonała manewry pozwalające na ustawienie się za bezzałogowym MQ-25 Stingray. W ramach testu sprawdzono oddziaływanie aerodynamiczne bezzałogowego tankowca na samolot. 4 czerwca bieżącego roku dokonano pierwszego, historycznego tankowania powietrznego, w którym MQ-25 Stingray przekazał paliwo wielozadaniowemu F/A-18 Super Hornet.
Boeing zwyciężył w konkursie na bezzałogowy aparat latający służący do uzupełniania paliwa w locie dla lotnictwa pokładowego US Navy w sierpniu 2018 roku. Dotychczas Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił siedem egzemplarzy, a docelowe zapotrzebowanie opiewa na 76 sztuk. Wstępna gotowość operacyjna komponentu zdolnego do realizacji zadań z pokładów lotniskowców jest przewidziana na 2024 rok. Nie jest wykluczone, że Amerykanie rozszerzą możliwości MQ-25 Stingray poza zadania uzupełniania paliwa dla innych maszyn pokładowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu