Zaloguj

Utworzenie pierwszego dywizjonu samolotów MQ-25A Stingray

MQ-25A Stingray z podwieszonym standardowym zasobnikiem US Navy do przekazywania paliwa w powietrzu Cobham A/A42R-1 (D-704)

Na początku października br. marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) sformowała dywizjon, który otrzyma bezzałogowe samoloty tankowania powietrznego Boeing MQ-25A Stingray.

Dywizjon „pokładowych, bezzałogowych samolotów wielozadaniowych” otrzymał oznaczenie VUQ-10 (Unmanned Carrier Launched Multi-Role Squadron 10). Proces organizacji jednostki rozpoczęto w sierpniu br., w bazie marynarki wojennej NAS Point Mugu w Kalifornii. Dywizjon będzie podlegał skrzydłu dowodzenia, kontroli powietrznej i logistyki ACCLW (Airborne Command & Control Logistics Wing), które wchodzi w skład morskich sił powietrznych Pacyfiku (NAFP). Skrzydłu ACCLW na co dzień podlegają dywizjony pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej E-2 Hawkeye oraz pokładowych samolotów transportowych C-2 Greyhound.

Skrzydło ACCLW nadzoruje program integracji samolotów MQ-25A z lotnictwem pokładowym marynarki (FIT – Fleet Integration Team). Gdy US Navy wprowadza do służby nowe statki powietrzne, zawsze na początek trafiają one do dywizjonów szkolnych (FRS – Fleet Replacement Squadron). Ich rolą jest przygotowanie sylabusów szkoleniowych dla danego typu oraz prowadzenie szkolenia pilotów, załóg oraz personelu technicznego. VUQ-10 będzie pełnił rolę dywizjonu szkolnego dla floty MQ-25A. Dywizjon VUQ-10 będzie też oddelegowywał pododdziały wydzielone do operowania z pokładów amerykańskich lotniskowców. Będzie tak dopóki marynarka nie zacznie formować kolejnych, docelowych dywizjonów VUQ.

Jako pierwsze do przyjęcia na pokład samolotów bezzałogowych MQ-25A zostaną przystosowane dwa lotniskowce typu Nimitz: USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) oraz USS George H.W. Bush (CVN-77). Macierzystą bazą morską obu jednostek jest Norfolk w Wirginii, na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.

US Navy planuje zakup 72 samolotów bezzałogowych MQ-25A za sumę ok. 13 miliardów dolarów. Docelowo każde z dziewięciu amerykańskich skrzydeł pokładowych (CVW – Carrier Air Wing) ma posiadać na wyposażeniu cztery egzemplarze MQ-25A. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej MQ-25A jest planowane w 2024 r.

Boeing buduje cztery prototypy EDM (Engineering Development Model), w ramach tzw. fazy projektowania i rozwoju programu. Ponad rok trwają już prowadzone przez producenta testy na ziemi i w powietrzu prototypu demonstracyjnego oznaczonego jako T1. Został on oblatany 19 września 2019 r. w porcie lotniczym MidAmerica St. Louis Airport w stanie Illinois. T1 autonomicznie przeprowadził manewr kołowania oraz startu. Następnie wykonał lot po zaprogramowanej wcześniej trasie i samodzielnie wylądował.

30 sierpnia 2018 r. Boeing został zwycięzcą w ogłoszonym w październiku 2017 r. przez US Navy przetargu na pokładowy, bezzałogowy samolot tankowania powietrznego CBARS (Carrier-Based Aerial Refueling System). Zgodnie z założeniami programu, MQ-25A ma operować w odległości do 925 km od lotniskowca i mieć możliwości przekazania w powietrzu ok. 6800 kg paliwa poprzez zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami. Wymogiem drugorzędnym jest możliwość prowadzenia przez MQ-25A działań zwiadowczo-rozpoznawczych (ISR). MQ-25A ma być napędzany pojedynczym silnikiem Rolls-Royce AE 3007 o ciągu 42 kN. Silnik ten jest instalowany również w kupowanych obecnie przez US Navy samolotach bezzałogowych Northrop Grumman MQ-4C Triton.

Wdrożenie floty MQ-25A ma pozwolić na „zwolnienie” z roli samolotów tankowania powietrznego myśliwców pokładowych F/A-18E/F Super Hornet. Wykonywanie tych zadań przez Super Hornety przyczynia się do zwiększania ich zużycia oraz, przede wszystkim, osłabia możliwości ofensywne skrzydeł pokładowych US Navy.

(fot. Boeing)

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc