13 maja dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało o przeprowadzeniu drugiej próby z wykorzystaniem kierowanych pocisków “powietrze-powietrze” Raytheon AIM-120D-3 AMRAAM. W ramach prac przetestowano nowe rozwiązania techniczne zastosowane w głowicy naprowadzającej.
Pocisk został odpalony na poligonie rakietowym Point Mugu w Kalifornii z wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F/A-18F Super Hornet. Zgodnie z początkową analizą danych, osiągnięto wszystkie cele próby. Było to drugie odpalenie pocisku AIM-120D-3, pierwsze wykonano 9 grudnia 2020 roku. W obu przypadkach sprawdzano m.in. poprawność działania systemu wymiany informacji z nosicielem, działanie autopilota i układu nawigacji.
Produkowana przez korporację Raytheon rodzina pocisków AIM-120 AMRAAM jest podstawowym uzbrojeniem średniego zasięgu przez samoloty amerykańskie oraz sojusznicze. Wersja D-3 ma wejść do produkcji seryjnej w 2023 roku. Dotychczas producent dostarczył ponad 12 tys. Sztuk, z czego odpalono około 5000 - większość w ramach prób i ćwiczeń. W działaniach bojowych przypisano im ponad 13 załogowych statków powietrznych.
Rozwijana wersja AIM-120D została już dopuszczona do sprzedaży eksportowej. Dotychczas Departament Stanu wydał zgodę na potencjalną sprzedaż broni do Wielkiej Brytanii, Kanady oraz Austarlii. Według, nieoficjalnych, informacji, zasięg ma przekraczać 120 km.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Potrzebujemy wersji D.