Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne pojazdy konsorcjum CIO dla włoskich wojsk lądowych

Esercito Italiano zamówiły 40 kołowych bojowych wozów piechoty Freccia VBM 8×8 w wariancie PLUS w trzech różnych odmianach i 6 kołowych wozów zabezpieczenia technicznego na podwoziu w układzie 10×10. Fot. Leonardo

17 stycznia włoski koncern Leonardo poinformował, że konsorcjum CIO, złożone z firm Iveco i Oto Melara (część koncernu Leonardo) otrzymało od Departamentu Uzbrojenia Lądowego Ministerstwa Obrony (Direzione Armamenti Terrestri di Segredifesa) zamówienie na dostawę kilkudziesięciu wozów bojowych i pojazdów wsparcia w układzie 8×8 oraz 10×10.

Zamówienie ma obejmować 40 kołowych wozów bojowych VBM Freccia w wersji PLUS, z czego 14 ma zostać dostarczonych w odmianie moździerza samobieżnego, zaś 26 w wersji wozu dowodzenia (po 13 w standardzie wozu dowodzenia plutonem i kompanią). Poza tym zakupionych zostało sześć kołowych wozów zabezpieczenia technicznego w układzie 10×10 (nie podano, o jaki dokładnie pojazd chodzi, ale przypuszczalnie będzie to pojazd oparty na podwoziu ciężarówki Iveco Trakker). Co ciekawe, informację o podpisaniu umowy podano z ponad dwutygodniowym opóźnieniem, została ona bowiem zawarta 30 grudnia 2021 r. Stanowi ona drugą fazę zamówień VBM Freccia, która ma pozwolić na uzbrojenie drugiej brygady Wojsk Ldowych Sił Zbrojnych Republiki Włoskiej (Esercito Italiano) w kołowe wozy bojowe rodziny Freccia. Poza dostawami samych pojazdów, umowa przewiduje także ich długoletnie wsparcie logistyczne

Same wozy VBM Freccia PLUS będą zmodernizowane w stosunku do starszej wersji. Moc silnika została zwiększona z 404 kW/550 KM do 485 kW/660 KM, co ma pozwolić na uzyskanie zapasu mocy niezbędnego zarówno w razie modernizacji (np. dodania kolejnych elementów opancerzenia czy wyposażenia), jak i ze względu na perspektywy wzrostu zapotrzebowania na energię elektryczną. Według Leonardo, obecnie stosowany silnik może stanowić element hybrydowego układu napędowego. W obrębie wieży dokonano modyfikacji systemu kierowania ogniem, stosując nowe warianty głowic optoelektronicznych Janus i Lothar. Zastosowano również nowy system łączności wewnętrznej i zewnętrznej (wraz z systemem klasy BMS C2D/N Evo). Pojazdy mają być również wyposażone w nowy system nawigacji satelitarnej, współpracujący nie tylko z amerykańskim systemem GPS, lecz także z europejskim Galileo PRS.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc