Od co najmniej sześciu lat koncern AB Volvo, produkujący pojazdy użytkowe, poszukuje nabywcę na swój wydzielony dział produkcji wojskowej. W tym celu powołano w 2018 r. do życia spółkę Arquus, która powstała na bazie dawnej struktury Renault Trucks Defence i, oprócz zmilitaryzowanych ciężarówek francuskiej marki, przejęła wytwarzanie szerokiej gamy wojskowych pojazdów kołowych. Obecnie, ze względu na napiętą sytuację międzynarodową, znalezienie kupca na Arquusa, stało się jednak bardziej realne, tzn. ceny proponowane przez potencjalnych zainteresowanych są satysfakcjonujące dla szwedzkiego potentata. Zresztą zbyt niska proponowana suma była jedną z głównych przyczyn, dla których Volvo wciąż nie pozbyło się tej części swojego biznesu.
W połowie stycznia pojawiła się informacja, że mająca swoją siedzibę w Belgii firma John Cockerill (wcześniej CMI), istotny producent systemów wieżowych do wozów bojowych i pojazdów wojskowych oraz systemów symulacyjnych, zawarł umowę na wyłączność z Volvo Group w sprawie przejęcia firmy Arquus. To proponowane przejęcie ma wzmocnić globalną pozycję John Cockerill na rynku sprzętu dla wojsk lądowych i zdywersyfikować asortyment produktów tak, aby obejmował również zaawansowane kołowe pojazdy wojskowe o dużej mobilności. Celem konsolidacji John Cockerill Defence i Arquus jest osiągnięcie rocznego obrotu w wysokości 1 miliarda EUR i, do 2026 r., zatrudnienie na całym świcie 2000 specjalistów. Dzięki bazom operacyjnym w Belgii, Francji, Włoszech, Indiach i Arabii Saudyjskiej skonsolidowany podmiot stać się miałby wiodącym graczem w swojej dziedzinie na arenie światowej.
To strategiczne posunięcie nie tylko wspiera programy współpracy w zakresie pozyskiwania pojazdów pomiędzy francuskimi i belgijskimi wojskami lądowymi, ale stanowi także kluczowy krok w kierunku stworzenia jednego z silniejszych europejskiego wytwórców wojskowych pojazdów kołowych. Dzięki możliwości zaspokojenia zmieniających się potrzeb sił zbrojnych w Belgii, Francji, Niemczech i innych krajach partnerskich połączone możliwości wynikłe z połączenia John Cockerill i Arquus mogą się przełożyć na podniesienie konkurencyjności, w tym bardziej innowacyjne i konkurencyjne rozwiązania. François Michel, dyrektor generalny John Cockerill Group, podkreślił transformacyjny charakter tego przejęcia, szczególnie w dziedzinie pojazdów lekkich. Oczekuje się, że synergia pomiędzy John Cockerill Defence i Arquus zaowocuje pojazdami, które będą nie tylko bardziej innowacyjne, ale także bardziej konkurencyjne, spełniając wymagania sił lądowych na całym świecie.
Należy zauważyć, że sfinalizowanie tej transakcji jest uzależnione od spełnienia szeregu warunków, w tym od konsultacji z przedstawicielami związków zawodowych i zgód organów regulacyjnych. Jeśli się powiedzie, to przejęcie będzie znaczącym kamieniem milowym w konsolidacji europejskiego przemysłu obronnego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu