Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Indie stawiają na leasing samolotów tankowania powietrznego

Indie, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, mogą wyleasingować nieokreśloną liczbę samolotów tankowania powietrznego. Mają one wspierać obecnie eksploatowane Iły-78, a także służyć do czasu zakupu i wdrożenia kolejnych maszyn tej klasy. Obecnie z leasingu samolotów tej klasy korzystają Brytyjczycy. Fot. Crown Copyright

11 kwietnia media indyjskie poinformowały, że ze względów operacyjnych Siły Powietrzne Indii wydały rekomendację dotyczącą przyspieszenia procedury pozyskania nowych samolotów tankowania powietrznego. Maszyny mają być wyleasingowane od podmiotu komercyjnego.

Zgodnie z deklaracjami wyleasingowane maszyny miałyby pełnić zadania pozwalające na podtrzymanie nawyków i szkolenie pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych oraz transportowych zdolnych do tego rodzaju operacji. To zaś ma odciążyć sześć Ił-ów-78 do wykonywania zadań operacyjnych do czasu zakupu kolejnej szóstki maszyn tej klasy – wielokrotnie przekładany przetarg budzi zainteresowanie producentów zachodnich (Airbus A330MRTT i Boeing KC-46A Pegasus).

Obecnie brak informacji o liczbie samolotów, które miałyby zostać wyleasingowane przez Indie. Wiadomo, że kluczowym elementem podlegającym ocenie ma być dostępność maszyn w ciągu roku.

Indie od początku wieku próbują bezskutecznie rozbudować flotę samolotów tankowania powietrznego. W 2009 roku w przetargu na sześć maszyn wybrano ofertę koncernu Airbus, jednak nigdy nie doszło do podpisania kontraktu, gdyż w 2010 roku rząd anulował projekt ze względu na wyższe niż zakładano koszty zakupu. W 2013 roku próbowano powrócić do pomysłu, jednak wówczas także koszty uniemożliwiły podpisanie kontraktu. W 2018 roku Ministerstwo Obrony Indii ogłosił nowe postępowanie, do którego zgłosiły się Airbus oraz Boeing. Program uległ jednak wstrzymaniu ze względu na brak politycznego poparcia. W zeszłym roku rząd francuski rozpoczął negocjacje z Indiami w sprawie możliwości sprzedaży samolotów A330MRTT bazujących na używanych płatowcach pochodzących z cywilnego rynku wtórnego. Tego typu propozycja pozwoliłaby na ograniczenie kosztów zakupu do poziomu akceptowanego przez Indie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Indie stawiają na leasing samolotów tankowania powietrznego”

  1. Pomysł francuski był optymalny maszyny z rynku wtórnego, nie nowe, ale prawie nowe, przebudowa na MRTT, to bardzo potrzebny sprzęt na czas pokoju, kryzysu i wojny.
    Nasze Karkonosze dobrze by było kupić w taki sposób jak proponowali Francuzi Indiom, tylko Airbus i Boeing, zero firm przeróbkowych.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc