Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Holownik H-13 Przemko rozpoczął próby morskie

Holownik H-13 Przemko w stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot. Andrzej Nitka

26 kwietnia na wodach Zatoki Gdańskiej odbyły się pierwsze próby morskie holownika H-13 Przemko, szóstej i ostatniej jednostki typu B860 zbudowanej przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska dla Marynarki Wojennej RP.

Podczas zaplanowanego na dziesięć godzin wyjścia w morze prowadzone były testy układu napędowego holownika oraz jego zdolności manewrowych. Według danych zaczerpniętych z systemu automatycznej identyfikacji (AIS) maksymalna prędkość osiągnięta przez tą jednostkę wynosiła ok. 13 w. Rejs ten przerywany był jedynie postojem na redzie Gdańska.

Budowa sześciu holowników typu B860 realizowana jest na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln PLN, jaki został podpisany 19 czerwca 2017 r. między Inspektoratem Uzbrojenia a stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. Projekt techniczny jednostek został wykonany przez biuro projektowe NED-Project Sp. z o.o. z Gdańska, natomiast dokumentację roboczą opracowało biuro Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. z Gdańska.

Budowę Przemka rozpoczęto 9 lipca 2019 r., a jego stępkę położono 15 listopada tego samego roku. Uroczystość chrztu i wodowania jednostki przy pomocy dźwigu pływającego Conrad Consul odbyła się 17 grudnia 2020 r. Tak długi okres między położeniem stępki a wodowaniem spowodowany był m. in. oczekiwaniem na dostawę pędników azymutalnych Holownik ten podobnie jak znajdujące się w służbie bliźniacze jednostki H-11 Bolko i H-12 Semko wejdzie w skład składu 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża z Świnoujścia. Zdanie ostatniej jednostki typu B860 przez stocznię ma nastąpić do końca bieżącego półrocza, co pozwoli na wejście jej do służby w miesiącach letnich.

Pozostałe trzy holowniki tego typu H-1 Gniewko, H-2 Mieszko, H-3 Leszko pełnią służbę w skład Dywizjon Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. Docelowo jednostki typu B860 mają zastąpić eksploatowane obecnie holowniki H-4, H-5, H-7 typu H-900/II; H-6, H-8 typu H-960 oraz H-9, H-10 typu B820. Dotąd jednak żadna z jednostek starszego pokolenia nie została wycofana ze służby.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Holownik H-13 Przemko rozpoczął próby morskie”

  1. Goście z PIS-u wreszcie coś zrobili od A do Z, niestety w tym momencie to tylko holowniki i samoloty VIP, panowie jeszcze trochę czasu do wyborów, najgorzej nie jest, ale wyniki mizerne w tej chwili.

  2. Holowniki też potrzebne a teraz trzeba naprawdę przyspieszyć modernizację MW zlecając budowę wielu jednostek dla przynajmniej kilku naszych stoczni jednocześnie i postawić wreszcie na rozwój całej branży. To okazja do odbudowy także Stoczni Szczecińskiej gdyby poważnie zainwestować w zakład jak i potrzebne kadry

  3. Co za wiadomość! Czuję się teraz bezpieczny dzięki dobrej zmianie która dba o wojsko polskie a w szczególności o marynarkę wojenną.
    A na poważnie to jest kpina.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc