24 czerwca media hiszpańskie poinformowały, że szef sztabu Marynarki Wojennej Hiszpanii publicznie ogłosił rekomendację zakupu wielozadaniowych śmigłowców Lockheed Martin MH-60R Seahawk, które mają stanowić rozwiązanie pomostowe dla lotnictwa morskiego i jego potrzeb operacyjnych.
Obecnie hiszpańskie lotnictwo morskie eksploatuje dwanaście wielozadaniowych SH-60B Seahawk, których średnia wieku wynosi 24 lat. Według analiz ich resurs techniczny jest już na wyczerpaniu, a docelowy następca w postaci NHIndustries NH90NFH będą dostępne około 2035 roku. Biorąc pod uwagę wieloletnie doświadczenie ze śmigłowcami SH-60B Seahawk, rekomendowaną konstrukcją staje się MH-60R – obecnie brak szczegółów. Wiadomo, że dokumentacja została przesłana do Ministerstwa Obrony Hiszpanii, które ma podjąć decyzje odnośnie pomysłu.
Obecnie Hiszpanie, poza dwunastoma SH-60B Seahawk, wdrażają do eksploatacji SH-60F, które zostały pozyskane poprzez program pomocy wojskowej EDA (przekazane za darmo, natomiast koszt remontu i adaptacji do wymagań użytkownika oraz późniejszy transport jest opłacony przez Hiszpanię). Powyższe maszyny mają na celu zastąpienie transportowych Sikorsky H-3 Sea King – dotychczas lotnictwo morskie przejęło trzy, a siedem kolejnych ma być dostarczonych do końca 2023 roku. Także one stanowią rozwiązanie tymczasowe, do czasu dostarczenia i wdrożenia do eksploatacji siedmiu NHIndustries NH90TTH.
W przypadku śmigłowców MH-60R Seahawk, są one oferowane na sprzedaż poprzez procedurę FMS. Dotychczas na ich zakup zdecydowały się Australia, Dania, Arabia Saudyjska oraz Indie. Dodatkowo zgodę na podpisanie kontraktu wydał rząd Grecji, a zainteresowanie wyrażają Meksyk, Wietnam, Tajwan oraz Republika Korei. Dodatkowo, poprzez procedurę EDA, Departament Obrony oferuje sprzedaż pojedynczych egzemplarzy – tego typu oferty otrzymały Australia i Indie (po jednym).
(Łukasz Pacholski) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu