Spółka Hanwha Aerospace weźmie udział w XXXI Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO, największej imprezie wystawienniczej i targowej firm z sektora obrony i bezpieczeństwa w Europie Środkowo-Wschodniej, która odbędzie się w Kielcach w dniach 5-8 września 2023 r.
Hanwha Aerospace dumnie wspiera Siły Zbrojne RP, zaopatrując je w najnowocześniejszy sprzęt przeznaczony dla wojsk lądowych. Spółka rozszerza również swoją współpracę z branżą przemysłową w Polsce, pragnąc mieć swój wkład w rozwój polskiej gospodarki.
W ramach XXXI MSPO Hanwha Aerospace prezentuje szereg systemów, które mogłyby dodatkowo udoskonalić potencjał Polski i innych krajów europejskich we wszystkich dziedzinach obronności. Najważniejszym wydarzeniem będzie pierwsza publiczna prezentacja na MSPO artyleryjskiego systemu rakietowego HOMAR-K, czyli polskiej wersji koreańskiej wyrzutni rakiet manewrujących dalekiego zasięgu (MRLS) K239 Chunmoo. HOMAR-K to efekt współpracy między spółką Hanwha Aerospace i polskimi producentami sprzętu obronnego, takimi jak Jelcz, WB i HSW, w wyniku której w ramach pierwszej zawartej umowy, podpisanej w listopadzie 2022 r., w Polsce mają zostać wyprodukowane setki tych systemów.
-Jesteśmy dumni z możliwości zaprezentowania na tegorocznym, XXXI Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO tak szerokiej oferty naszych najnowocześniejszych produktów. Współpraca Hanwha Aerospace z Ministerstwem Obrony Narodowej i polskim przemysłem obronnym w ramach programów K9 i Homar-K jasno pokazuje, jak mocno angażujemy się w Polsce. Jestem dumny, mogąc podczas tegorocznej edycji MSPO zaprezentować rozwiązania, które wytyczą na najbliższe dekady kierunki rozwoju technologii obronnych i przyszłość pola walki na lądzie, na morzu, w powietrzu i przestrzeni kosmicznej. Tegoroczna edycja MSPO jest również szczególna ze względu na fakt, że Republika Korei wystawia w jej ramach swoją własną ekspozycję krajową. Spółka Hanwha będzie dokładać starań, aby kontynuować i wzmacniać polsko-koreańską współpracę przemysłową w dziedzinie obronności – oświadczył Billy Boo Hwan Lee, dyrektor zarządzający Hanwha Aerospace Europe.
Oto najważniejsze technologie prezentowane przez Hanwha Aerospace na targach MSPO:
- System rakietowy MRLS HOMAR-K. HOMAR-K, polska wersja wieloprowadnicowego systemu rakietowego (MLRS) K239 Chunmoo, to rakietowy system artyleryjski nowej generacji zdolny do rażenia celów w czasie rzeczywistym i unikania strat ubocznych po stronie sił własnych. System HOMAR-K będzie instalowany na podwoziach ośmiokołowych ciężarówek Jelcz i integrowany z opracowanym przez Grupę WB systemem kierowania ogniem TOPAZ. Wyrzutnia HOMAR-K jest w stanie wystrzeliwać do 12 pocisków kierowanych CRG-80 ku celom znajdującym się w zasięgu 80 km – lub niszczyć cele odległe nawet o 300 km w przypadku zastosowania taktycznych pocisków dalekiego zasięgu. W przyszłości wyrzutnia ta zostanie też zmodyfikowana w celu jej integracji z polską amunicją.
- Działo samobieżne K9 i współpracujący z nim pojazd zaopatrzeniowy K10. Działo samobieżne K9 o kalibrze 155 mm to najbardziej popularne na świecie działo tego typu ze względu na dominującą moc ognia, wysoką mobilność i skuteczność w unikaniu strat. Zasięg rażenia działa K9 przekracza 40 km. Łącznie z egzemplarzami przystosowanymi do lokalnych wymagań poszczególnych krajów, na świecie znajduje się w użytku ponad 1800 pojazdów K9. Korzysta z nich siedem państw, w tym najważniejsze państwa członkowskie NATO (Polska, Norwegia, Finlandia, Estonia, Turcja). Setki kolejnych K9 wejdą w najbliższych latach do użytku w Australii i Egipcie. Pojazd zaopatrzeniowy K10 to pierwszy na świecie zrobotyzowany transporter amunicji zdolny do transportu i przenoszenia amunicji do dział samobieżnych K9.
- Bezzałogowy pojazd bojowy UCV z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Taiper. Bezzałogowy pojazd bojowy UCV (Unmanned Combat Vehicle) to zaawansowany technologicznie, autonomiczny pojazd lądowy zaprojektowany do zadań rozpoznawczo-poszukiwawczych oraz wsparcia ogniowego. UCV można wyposażać w nowoczesne systemy uzbrojenia, w tym w stanowiska uzbrojenia zdalnie sterowanego oraz w przeciwpancerne pociski kierowane. Pojazd powstaje w ramach współpracy spółki Hanwha Aerospace z koreańską rządową Agencją Rozwoju Obronności (ADD). Ma on być używany na terenach działań zbrojnych przed wkroczeniem wojsk zmechanizowanych i głównych sił pancernych. Egzemplarz UCV przedstawiany w Kielcach jest wyposażony w przeciwpancerny pocisk kierowany Taiper – przystosowany do działań w każdych warunkach pogodowych, skuteczny ppk o zasięgu 8 km, stosowany na rozmaitych platformach mobilnych: pojazdach bezzałogowych, czołgach i innych pojazdach opancerzonych.
- Lądowy pojazd bezzałogowy Arion-SMET. ARION-SMET (Autonomous and Robotic systems for Intelligence Off-road Navigation – Small Multi-purpose Equipment Transport) to wyposażony w napęd na wszystkie 6 kół,bezzałogowy pojazd elektryczny (UGV), opracowany jako wsparcie dla działań piechoty, np. do przenoszenia amunicji, ewakuacji rannych, rozpoznania i wsparcia ogniowego. Jest to konstrukcja zoptymalizowana pod kątem działań zespołowych zarówno z personelem bojowym, jak i z innymi rozwiązaniami bezzałogowymi (MUM-T) i może być używana w czterech różnych trybach operacyjnych: w trybie zdalnie sterowanym, w trybie terenowej jazdy autonomicznej, w trybie autonomicznej eksploracji terenu oraz w trybie przewodowym, w połączeniu z żołnierzami, którym towarzyszy. W pełni naładowany akumulator umożliwia pojazdowi przejechanie do 100 km, a jego udźwig maksymalny wynosi 550 kg, dzięki czemu stanowi on znaczące wsparcie bojowe i wyróżnia się dużymi zdolnościami manewrowymi. W gotowości bojowej pojazd waży 2 tony, przy czym można go wyposażyć również w zdalnie sterowane stanowisko ogniowe.
- Robot saperski (EODD) to niewielki system, zdalnie sterowany przez operatora należącego do wojsk inżynieryjnych lub saperskich. Przeznaczeniem robota EODD jest wykrywanie za pomocą georadaru min lądowych i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Te ostatnie robot jest również w stanie neutralizować za pomocą armatki wodnej lub innych środków, instalowanych zależnie od powierzonej misji. Robot EODD może również prowadzić rozpoznanie, gdyż jest wyposażony w zaawansowaną kamerę, umożliwiającą w warunkach dziennych identyfikację osób nawet z odległości setek metrów.
- Okręt podwodny KSS-III. KSS-III to szturmowy okręt podwodny klasy Changbogo o wyporności 3 tys. ton, zasilany napędem spalinowo-elektrycznym, zaprojektowany dla Marynarki Wojennej Republiki Korei przez spółkę Hanwha Ocean. Dzięki zastosowaniu niezależnego od powietrza systemu napędowego AIP i zaprojektowanych przez Hanwha Aerospace ogniw litowo-jonowych, KSS-III należy do okrętów mogących najdłużej na świecie operować bez wynurzenia. Okręt jest wyposażony w 6 pionowych wyrzutni wystrzeliwanych spod wody pocisków balistycznych (SLBM) klasy woda-ziemia oraz sześć 21-calowych wyrzutni torped, a także w zaawansowane czujniki, w tym sonary dziobowe, flankowe i holowane.
Dla wszystkich tych systemów spółka Hanwha Aerospace oferuje transfer szerokiego zakresu technologii, współpracę przemysłową i usługi w zakresie lokalizacji produkcji. Hanwha Aerospace pragnie zwiększyć swoją obecność na rynku polskim i europejskim, nawiązując współpracę z partnerami przemysłowymi i przyczyniając się w ten sposób do rozwoju lokalnej gospodarki.
W ostatnich miesiącach spółka intensywnie działała nad wzmocnieniem swojej obecności w Polsce i całym regionie, czemu ma służyć utworzenie w Warszawie Hanwha Aerospace Europe, polskiej spółki należącej do działającego w Korei Południowej przedsiębiorstwa Hanwha Aerospace Corp.
-Rozpoczęcie działalności HAS Europe oraz nowa siedziba w Warszawie ułatwią nam pracę nad relacjami z naszymi partnerami strategicznymi w Europie – Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz polskim przemysłem obronnym. Chcemy uczynić z Polski ośrodek aktywności dla całego regionu. Właśnie dlatego poszerzamy dziś ofertę naszej współpracy, kierowaną zarówno do polskiego przemysłu obronnego, jak i do polskiego rządu. Jesteśmy otwarci na transfery technologii i na szeroką współpracę z naszymi partnerami w Polsce – dodaje Jaeil Son, prezes i CEO Hanwha Aerospace Corp.
Zapraszamy po więcej informacji do naszego stoiska G-49 na XXXI MSPO w
Kielcach w dniach 5-8 września!
Źródło: Hanwha Aerospace Corp.