Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Fregata Forbin naprawiona po trafieniu piorunem

Montaż nowej osłony radaru EMPAR na szczycie masztu fregaty Forbin. Fot. OCCAR

W pierwszych dniach grudnia ubiegłego roku, w trakcie działań na morzu, piorun uderzył w osłonę anteny radaru EMPAR, znajdującą się na szczycie masztu francuskiej fregaty Forbin. Pech był podwójny: osłona została uszkodzona, zaś okręt miał przydział do grupy zadaniowej TF 473 lotniskowca atomowego Charles de Gaulle. Jedynie szybka naprawa mogła pozwolić na udział jednostki w tym rejsie.

Wodoszczelna, kompozytowa osłona o średnicy 5 m, znajdująca się na szczycie masztu, 35 m nad powierzchnią wody, chroni obrotową antenę systemu radiolokacyjnego EMPAR (European Multiphase Array Radar). Jest to urządzenie pasywne z anteną sterowaną elektronicznie PESA (Passive Electronicaly Scanned Array) produkcji Selsx ES (obecnie Leonardo). Radar jest zintegrowany z systemem przeciwlotniczym PAAMS (Principal Anti-Air Missile System), wykorzystującym pociski MBDA Aster-15 i Aster-30, stanowiącym zasadniczy oręż bliźniaczych włoskich niszczycieli Orizzonte oraz francuskich fregat typu Horizon, do którego należy Forbin.

Scalona z kilku elementów zapasowa osłona radaru EMPAR szykowana do montażu na Forbinie. Fot. OCCAR

Za pośrednictwem SSF (Service de Soutien de la Flotte, organizacja odpowiedzialna za techniczną obsługę okrętów Marynarki Wojennej Republiki Francuskiej) i OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement, Organizacja Jednoczącej Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia) załoga Forbina zwróciła się o stanowisko organu ds. projektowania przemysłowego w sprawie możliwości naprawy osłony radaru, mimo że PAAMS nadal działał. Po różnych ocenach ekspertów postanowiono spróbować wymienić osłonę przed połową stycznia bieżącego roku, aby umożliwić udział fregacie w grupie zadaniowej Task Force TF 473 wraz z francuskim lotniskowcem atomowym Charles de Gaulle.

Aby zorganizować wymianę osłony w tak krótkim czasie, OCCAR wykorzystał swoje praktyki zarządzania i zakontraktował firmę, która mogłaby przeprowadzić ten proces przed połową stycznia. Dzięki umowie o współpracy SSF i MARICOMLOG (Commando logistico della Marina Militare, Dowództwo Logistyki Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej), OCCAR zorganizowała transport w konwoju zapasowej osłony z bazy morskiej w La Spezii (Włochy) do portu wojennego w Tulonie (Francja). Nawiązano ścisłą interakcję z obydwoma bazami, mimo urlopów personelu, w celu uzyskania dostępu do żurawia samochodowego i innych środków technicznych do zamontowania nowej osłony na szczycie najwyższego masztu fregaty.

Ostatecznie, pomimo ograniczeń wynikających z pandemii COVID-19 i przerwy świątecznej, w sobotę 15 stycznia operacja została zakończona, a system PAAMS został uznany za w pełni sprawny w niecały miesiąc po uderzeniu pioruna, bez wpływu na udział fregaty Forbin w Task Force 473.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc