W wywiadzie dla Armijainform, dowódca Sił Morskich Sił Zbrojnych Ukrainy kadm. Ołeksij Nejiżpapa ujawnił, że fregata Hetʹman Sahajdacznyj, jej okręt flagowy, ma pozostać w służbie do 2031 roku. Jednocześnie poinformował o planach wobec nieukończonej korwety Wołodymyr Wełykyj, której budowę rozpoczęto 11 lat temu.
Dowództwo Wijśkowo-Morśkich sył Zbrojnych sył Ukrainy (WMS ZSU) podjęło decyzję o wymianie Hetʹmana Sahajdacznego na korwetę projektu 58250, której stępkę położono pod numerem stoczniowym 01701 w stoczni państwowej Czornomorśkyj sudnobudiwnyj zawod w Mikołajowie 17 maja 2011 roku. Budowa postępowała bardzo opornie, głównie z przyczyn finansowych. Kłopoty z brakiem pieniędzy dotyczyły też zakładu budującego okręt, który w stanie upadłości znajdował się od 2014 roku, i ostatecznie zbankrutował w tym roku (26 czerwca 2021 roku).
Obecnie dowództwo WMS ZSU ocenia, że wielkość (pierwotnie 2500 ton i 112 m) i przewidywany skład systemu walki korwety Wołodymyr Wełykyj odpowiada jednostce klasy fregata lekka. Podczas jej reanimowanej budowy Ukraińcy zamierzają wykorzystać techniki i technologie pozyskane od przemysłu tureckiego, dzięki umowie z 14 grudnia 2020 roku na budowę dwóch korwet typu Ada z firmami tureckimi. Stępkę pierwszej z nich położony w Turcji w tym roku. Biorąc pod uwagę, że Wołodymyra Wełykogo zaprojektowało Doslidno-proektnyj centr korabłebuduwannia (DPCK, Doświadczalne Centrum Projektowania Okrętów) z Mikołajowa na początku tego wieku, przed ukończeniem jednostki konieczne będą rozległe korekty projektu pod kątem jego standaryzacji z normami NATO-wskimi. W tym celu przewidziano też kooperację z Wielką Brytanią, na podstawie umowy, w której zapisano wspólną produkcję fregaty dla WMS ZSU. Fregata stała się jednym z punktów trójstronnego porozumienia między Babcock International a ministerstwami obrony Ukrainy i Wielkiej Brytanii.
Jednak zanim „Włodzimierz Wielki” w nowej odsłonie zasili WMS ZSU, przez kolejną dekadę w kampanii pozostanie „Hetman Zahajdaczny”. Ukraińska fregata została zbudowana w stoczni Zaliw w Kerczu w jako sowiecki dozorowiec ochrony pogranicza Kirow projektu 11351 Nieriej. Stępkę położono 5 października 1990 roku. Okręt zwodowano 29 marca 1992. W tym roku przeszedł też na własność niepodległej Ukrainy. Jej banderę podniósł 2 kwietnia 1993 roku.
Okręty ochrony pogranicza projektu 11351 powstały jako modyfikacja udanych dozorowców projektów 1135/1135M Buriewiestnik, zaprojektowanych w latach 60. i przeznaczonych dla Wojenno-Morskogo Fłota ZSRR. Konstrukcja ta ewoluuje do dziś. Jej najnowsze wcielenia (projekty 11356, 11356M i 11356R) są eksploatowane lub w budowie dla flot Republiki Indii i Federacji Rosyjskiej.
Hetʹman Sahajdacznyj jest okrętem flagowym WMS ZSU. Jest też ich największą jednostką bojową, i jedną z niewielu, które w szerszym zakresie kooperowały z siłami morskimi NATO. Uczestniczył w licznych ćwiczeniach międzynarodowych na morzach Czarnym i Śródziemnym, w tym w 2008 roku przez trzy miesiące brał udział w NATO-wskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. Odwiedził też Norfolk w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Od września 2013 do marca 2014 roku odbył długi rejs, aby w północno-zachodniej części Oceanu Indyjskiego wziąć udział w NATO-wskiej operacji antypirackiej „Ocean Shield” oraz w operacji Unii Europejskiej EU NavFor „Atalanta.
Hetʹman Sahajdacznyj to dziś okręt niemal 30-letni, o konstrukcji sowieckiej. Nie przechodził istotnych modyfikacji (modernizacji). Ma pozostać w linii do 2031 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu