18 czerwca w stoczni Goa Shipyard Ltd. w Goa położono stępkę drugiej fregaty projektu 1135.6 dla Marynarki Wojennej Republiki Indii.
Dwa okręty wspomnianego typu powstają w ramach umowy międzyrządowej ze stroną rosyjską na budowę zaawansowanych fregat dla indyjskiej marynarki wojennej. Umowa na dwie z nich została podpisana 25 stycznia 2019 roku pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Indii a Goa Shipyard Limited. Stępkę pierwszej fregaty położono 29 stycznia bieżącego roku. Pierwszy okręt ma być dostarczony w 2026 roku, a drugi po sześciu miesiącach.
Umowa ze stroną rosyjską dotyczyła zakupu łącznie czterech fregat projektu 1135.6 dla Indii. Pierwsza para to nieukończone jednostki projektu 11356R, przeznaczone pierwotnie dla Wojenno-Morskowo Fłota Federacji Rosyjskiej. Budowała je Stocznia Nadbałtycka „Jantar” w Kaliningradzie. Te ważne dla Rosjan, ze względu na swoją wielkość (wyporność ok. 4000 ton) i możliwości bojowe, okręty miały zasilić Flotę Czarnomorską, ale na przeszkodzie stanęły sankcje nałożone przez Ukrainę po aneksji Krymu w 2014 roku. W ich wyniku doszło do przerwania łańcucha kooperacyjnego z południowym sąsiadem, co odcięło stocznie rosyjskie od dostaw turbin gazowych, przekładni redukcyjnych i innych podzespołów oraz napraw i remontów tych maszyn oraz masy innych produktów przemysłu obronnego. Na pewien czas sparaliżowało to całkowicie produkcję okrętów w Rosji, w tym tak oczekiwanych jak kolejne jednostki projektu 11356R.
W związku z tą sytuacją Federacja Rosyjska zaproponowała Indiom, eksploatującym już sześć podobnych fregat projektu 1135.6 typu Talwar powstałych w Kaliningradzie i Sankt Petersburgu, odkupienie dwóch najbardziej zaawansowanych w budowie okrętów - niedoszłych Admirałów Butakowa i Istomina, których produkcję rozpoczęto w 2013 r. z przeznaczeniem dla rosyjskiej Marynarki Wojennej.. W stoczni „Jantar” jest jeszcze trzeci okręt serii - Admirał Korniłow, ale w niższym stopniu ukończenia.
Porozumienie międzyrządowe w tej sprawie Nowe Delhi i Moskwa zawarły w październiku 2016 roku. Zanim do tego doszło, Indie musiały porozumieć się z Ukrainą, aby ta wyraziła zgodę na eksport turbin koniecznych do ukończenia fregat powstających w Kaliningradzie. Gdy to się stało, Indie zawarły kontrakt z Rosją na dokończenie wspomnianej pary okrętów i licencyjną budowę dwóch następnych w stoczni Goa Shipyard Limited w Goa, przy współpracy technicznej z „Jantarem”.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu